Gekaramelliseerde witlof

Vanmiddag kreeg ik een nieuw idee. Ik was aan het nadenken over Kerstmis en de cadeautjes die daar tegenwoordig bij horen, en kwam tot de conclusie dat we met z’n allen een berg geld over de balk smijten. Toen dacht ik, hoe kunnen we hier nou op een leuke manier op bezuinigen? Als student had ik niet zo veel geld en nog steeds is het geen vetpot, dus goedkoop eten is altijd fijn.

Ik ging nadenken over goedkope, maar lekkere gerechtjes met een luxe uitstraling die niet zouden misstaan tijdens een kerstdiner. De komende tijd wil ik meer recepten in deze categorie – die ik “Budget-Kerst” noem – gaan plaatsen.

Vandaag maakte ik gekaramelliseerde (ja, de spelling heb ik moeten opzoeken) witlof met brie. Daarbij aten we een stamppotje van aardappel en goudreinet (appel dus) met komijn, chilipeper en uitgebakken stukjes cervelaat.Klinkt goedkoop? Was lekker!

Gekaramelliseerde witlof

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 1 flinke stronk witlof
  • 1 roze ui (die zijn iets zoeter dan de gewone, maar je kunt ook gewone of gele ui gebruiken)
  • 8 plakjes brie
  • klontje boter
  • 3 theelepels bruine basterdsuiker
  • peper en zout

Voor de puree:

  • 2 aardappels
  • 1 appel
  • 5 cm cervelaatworst
  • zout, chilipeper, komijn

Snijd de ui in ringen en fruit deze rustig aan in wat boter. Maak ondertussen de witlof schoon: verwijder het bitterste uit de kern, snijd hem in dunne halve ringen en was deze. Voeg de witlof bij de ui als deze glazig is. Dit roer je rustig door en vervolgens voeg je de suiker toe. Roer, proef en maak op smaak met peper en zout.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe het witlofmengsel in twee kleine ovenschaaltjes, leg er de brie op en zet ze ongeveer 20 minuten in de oven. Serveer direct, wel even oppassen, ze zijn dan enorm heet natuurlijk!

Zoals gezegd serveerde ik hierbij een simpel stamppotje van appels en aardappels. Hiervoor kook je simpelweg evenveel appel als aardappel (beide geschild en in blokjes gesneden), stamp je ze tot stamp met een klein beetje kookvocht en kruid je het geheel met zout, chilipeper en komijn. Serveer hierbij wat uitgebakken stukjes ontvelde cervelaat die je in zijn eigen vet hebt gebakken. Simpel, lekker, goedkoop en makkelijk. Wat wil een mens nog meer?

Geef een reactie

