Vegetarische herfstragout

Lieve mensen, allereerst mijn excuses voor de radiostilte! Gedurende ruim een maand heb ik hier niets van me laten horen. Ondertussen is de herfstvakantie voorbij en de proefwerkweek in volle gang. De nazomer heeft plaats gemaakt voor herfst en het voelt buiten alsof de eerste nachtvorst niet lang meer op zich laat wachten. Die schijnt overigens al erg laat te zijn, maar dat vind ik niet zo erg.

De afgelopen tijd heb ik niet stilgezeten op kookgebied. Zo maakte ik stoofpeertjes (in), kookte appels tot compote, droogde appelschijfjes tot gezonde chips en zorgde ik (bijna) iedere dag voor een fatsoenlijk maal. Het is tijd om daar wat recepten van online te zetten en ik wil graag beginnen met de ragout van gisteren. We aten een heerlijke herfstige ragout met pastinaak, champignons en bloemkool. En natuurlijk serveerde ik die met pasteitjes, zodat het echt een vegetarisch top-gerecht zou worden. De ragout uit het bakje aten we met een broodje, wat op het moment van het maken van de foto nog in de oven lag…

Overigens aten wij deze ragout met pasteibakjes en brood als hoofdgerecht, maar gewoon in een enkel pasteibakje of met twee/drie kleintjes is dit natuurlijk een prima voorgerechtje!

Ragout2

Ingrediënten:

  • een half bakje champignons
  • 2 kleine uien of 1 grote
  • 1 pastinaak
  • wat overgebleven roosjes bloemkool
  • 1 pakje slagroom (200 ml)
  • 50 gram boter
  • 50 gram bloem
  • paddenstoelenbouillonblokje (wauw, scrabble- of galgjewoord!)
  • 2 theeglazen water
  • olie om in te bakken
  • peper en zout
  • bieslook en gebakken uitjes ter garnering
  • pasteibakjes en/of brood voor erbij

De ragout is gebaseerd op een roux, die je dus eerst maakt in een aparte pan. Smelt hiervoor de boter en voeg de bloem toe. Roer goed en laat dit ongeveer 10 minuten pruttelen (goed blijven roeren, anders brandt het aan!). Snipper ondertussen de ui en fruit deze in een andere pan aan in wat olie. Snijd de paddenstoelen, bloemkool en pastinaak in stukjes. Als de ui glazig is, voeg je deze toe. Goed roeren, eventjes laten bakken en vervolgens mag er een glas water, een half bouillonblokje en de roux bij. Nu moet je goed blijven roeren om ervoor te zorgen dat het een mooie saus wordt. Voeg eventueel meer water toe (ik gebruikte twee theeglazen) en slagroom naar smaak. Laat het geheel nog 10-20 minuten inkoken tot de pastinaak gaar is en de saus de gewenste dikte heeft. Maak op smaak met (veel) peper en (een beetje) zout en serveer met pasteitjes of brood. Strooi er wat bieslook en gebakken uitjes overheen ter garnering. Smakelijk!

Geef een reactie

