Foodblogswap: Baklava en appel-strudel

September loopt alweer op zijn einde. De walnoten vallen van de bomen, de hazelnoten liggen voor het oprapen. En ondanks dat het zonnetje lekker schijnt, is het officieel herfst geworden. Het eind van de maand betekent dat er gekookt moet worden voor de foodblogswap. Deze maand kreeg ik de blog van Eslem toegewezen, ‘Mijn Mixed Kitchen‘. Zij kookt vooral Turkse gerechten maar ook allerlei andere heerlijke recepten hebben de weg naar haar blog gevonden. Eerder liet ik me door haar inspireren en maakte ik kofteballetjes van linzen.

Totaal geen straf dus, die heerlijke Turkse blog. Ik bleef maar op en neer scrollen door de eindeloze lijst met recepten. Uiteindelijk besloot ik, dat als ik me dan toch aan een Echt Turks gerecht ging wagen, dat het dan maar een onmogelijk recept ging worden.

Ik koos voor de huisgemaakte baklava met 100 deeglaagjes. Ja, je leest het goed, 100 (honderd!) deeglaagjes. Je kunt je voorstellen, dat duurt even. Mijn vrije zondag stond vandaag dan ook in het teken van de baklava. En ja, om alvast antwoord te geven op jullie prangende “Waarom?!”… Het is het waard! Deze baklava is super lekker. En zoet. En lekker.

BaklavaFBSVoor deze baklava rol je 100 deeglaagjes. Ik speelde vals en stopte bij 80. Toen was ik het beu. De katten hingen aan mijn benen, alles zat onder de maizena en bloem, het deeg zat op de grond, op de keukenkastjes en onder het fornuis en nou ja, ik vond het wel genoeg geweest. Een recept voor die-hards dus.

Ik gebruikte een mengsel van hazelnoten en walnoten, beiden gekregen van mijn schoonouders. Verse seizoensproducten, heerlijk! Je kunt ook pistache gebruiken. In het recept hieronder zijn de hoeveelheden voor het deeg gehalveerd. Ik hield namelijk vrij veel deeg over. Dat gebruikte ik á la filodeeg voor een appel-strudel, voor dat recept scroll je door naar het tweede gedeelte van deze post.

Ingrediënten (voor één ovenschaal van ong. 30×30 cm):

Deeg:

  • 300 gram bloem
  • 50 ml water
  • 50 ml zonnebloemolie
  • 50 gram turkse yoghurt
  • 5 gram bakpoeder
  • 1 ei
  • scheutje citroensap

Vulling:

  • 160 gram hazel-/wal-/pistachenoten
  • 180 gram boter
  • scheutje olie

Siroop:

  • 200 gram suiker
  • 200 gram water

Overig:

  • veel maizena
  • bloem om je werkblad mee te bestuiven
  • deegroller!!

Maak eerst het deeg. Meng hiervoor alle droge ingrediënten met de natte ingrediënten en kneed dit met koele hand snel tot een soepel deeg. Ik vond het de consistentie hebben van appeltaartdeeg, maar dan fijner omdat er geen suikerkristallen in zitten. Voeg eventueel, als het erg plakt, wat bloem toe. Leg het deeg aan de kant en laat dit 30-40 minuten rusten.

Kraak de noten en pel ze. Maal ze in de blender of stamp ze met behulp van een vijzel fijn. Zet de noten ook aan de kant.

Als het deeg een tijdje heeft gerust, kun je het gaan verdelen in kleine bolletjes voor alle deeglaagjes. Volgens Eslem geldt in Turkije hoe meer deeglaagjes, hoe beter de baklava. Maar mocht je het op een gegeven moment beu zijn, dan neem je gewoon genoegen met wat minder deeglaagjes. Deed ik ook! Ik verdeelde het deeg telkens in twee gelijke stukken. Dat betekent dat één deegbol er twee werden, vervolgens 4, 8, 16, 32, 64 en 128. Bij 80 ben ik gestopt en de rest van het deeg heb ik aan de kant gelegd, maar leef je vooral uit op zo veel mogelijk bolletjes.

Bestuif je aanrecht ruim met maizena en rol ieder bolletje uit tot een dun deeglapje van ongeveer 10 cm doorsnee. Ik deed er twee tegelijk, dat ging sneller. Maak stapeltjes van 8 (of 10, of 20) deeglapjes met maizena ertussen (zodat ze niet teveel aan elkaar plakken). Rol dan ieder stapeltje uit tot iets groter dan je bakvorm. Bouw de baklava laag voor laag op: deeg – noten – deeg – noten – deeg – noten – deeg – noten – deeg. Begin en eindig in ieder geval met deeg. Smelt de boter met een klein scheutje olie in een pannetje en wacht tot de boter helder wordt. Snijd ruitjes in de baklava, overgiet hem met heldere (geklaarde) gesmolten boter en bak hem in 45 minuten op 170 graden goudbruin en gaar.

Dan de laatste stap: de siroop. Doe suiker, water en citroensap in een pannetje en laat dit op een laag vuurtje inkoken tot siroop. Niet roeren, gewoon wachten tot het een helder geheel is en dan af laten koelen. Als de baklava uit de oven komt giet je dit er voorzichtig overheen. Even wachten tot het afgekoeld is en geniet!

Het overgebleven deeg

DSC_1167

 

Van het overgebleven deeg maakte ik een appel-strudel.

Ingrediënten:

  • Restje deeg van de baklava
  • Maizena
  • Klontje boter
  • 1 appel
  • kaneel
  • suiker
  • poedersuiker

Verdeel het restje deeg in zo veel mogelijk balletjes van 1 cm. Rol ze, met behulp van veel maizena, uit tot lapjes van 10 cm en stapel ze per 8-10 op elkaar. Ik had drie stapeltjes. Rol ieder stapeltje vervolgens uit tot een dunne lap deeg van ongeveer 30 cm doorsnee. Schil de appel, snijd hem in kleine stukjes en bestrooi met kaneel en suiker. Smelt de boter en verwarm de oven alvast voor op 180 graden. Leg een plak deeg op je werkblad, bestrijk deze met gesmolten boter en leg de volgende plak deeg erop. Ga zo door totdat je al het deeg hebt opgestapeld. Verdeel de appel over het midden en vouw het geheel dicht als een soort wrap. Bak de strudel in 45 minuten goudbruin en gaar. Bestrooi met poedersuiker en serveer warm.

Dit is vast ook lekker met vanillesaus, of ijs, of slagroom of… Nou ja, je snapt het. Gewoon lekker dus.

 

2 Reacties op “Foodblogswap: Baklava en appel-strudel

  1. Woow 100 (maar zelfs al 80) is echt ontzettend veel! Baklava is wel heel erg lekker. Tof dat je het eens zelf hebt geprobeerd, zelf met al die laagjes. Ik ga het ook eens maken 🙂 (als ik weer eens een hele dag vrij ben haha).

Geef een reactie

