Milde gele viscurry

Soms heb je ineens weer inspiratie. Die inspiratie komt bij mij meestal uit een bijna lege koelkast en de gedachte: “Ah nee, ik heb helemaal geen zin (of tijd of geld) om boodschappen te doen. Restjes opmaken dus! Gisteren gebruikte ik drie wortels, vandaag ging een volgende de pan in. Ook de laatste prei uit mama’s tuin (wat moet je zonder je ouders…) en die ene bijna verdroogde ui die mij al tijden aan lag te kijken mochten mee doen. Vriendlief vond nog een ingevroren pangasiusfilet en ik ontdekte achterin de voorraadkast een zakje rijst. En voila, we hebben eten.

Ik eet niet vaak vis. Zoals ik ook al schreef bij de pangasius in roomsaus uit de oven, ben ik er erg gevoelig voor en krijg ik er snel buikpijn van. Tel daarbij op dat er allerlei discussies gaande zijn over de herkomst en/of gezondheidswaarde, en ik besluit al snel om dan maar vlees of vega te eten. Zo ben ik me ten volste bewust van de discussie over gekweekte panga en de opgehoopte gifstoffen hierin. Maar ja, er zijn wel meer dingen slecht, dus die ene keer per jaar dat ik vis eet, kies ik toch voor lekker en makkelijk.

Kies je liever voor gezond? Kies dan kabeljauw. Maar ja, die wordt natuurlijk hartstikke overbevist. Kies je liever bewust? Kies dan voor vega. Ook lekker!

DSC_1143

Ingredienten voor 2 personen:

  • Een restje rijst
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • 1 kleine prei
  • 5 cm courgette
  • 1/3 gele paprika
  • 1 (witte) wortel (oranje kan natuurlijk ook)
  • 1 pangasiusfilet (voor vega laat je de vis gewoon weg of neem je kikkererwten)
  • Een handje cashewnoten
  • 1 eetlepel gele currypasta
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • een flinke snuf kurkuma
  • een flinke scheut kokosmelk
  • 1/2 bouillonblokje kip (vega kan natuurlijk ook)
  • olie om in te bakken

Kook de rijst in ruim water beetgaar, giet af en laat uitdampen. Snijd de ui in ringen en fruit deze samen met de uitgeperste teen knoflook en de eetlepel currypasta aan in wat olie. Maak ondertussen de prei schoon en snipper deze. Snijd ook de courgette, paprika, wortel en vis in stukjes. Voeg, als de ui glazig is, de kerrie, kurkuma en het bouillonblokje toe. Goed roeren en dan kun je de prei, wortel en vis erbij doen. Dit bak je een minuut of twee en dan voeg je de kokosmelk, paprika en courgette toe. Laat dit ongeveer 10 minuten doorpruttelen totdat de vis goed gaar is en de groenten beetgaar. Ondertussen bak je in een andere pan de cashewnoten met wat olie en zout. Serveer de curry met rijst en garneer met cashewnoten. Smakelijk!

PS. Geen gele currypasta in huis? Gebruik rode of gebruik in plaats van de currypasta wat extra kerriepoeder en snipper er een rood pepertje doorheen. Chilivlokken of chilipoeder doen het ook goed hierbij.

PPS. In plaats van rijst kun je natuurlijk ook naanbrood erbij serveren.

Een Reactie op “Milde gele viscurry

  1. Pingback: Koolvis ovenschotel - Equileven·

Geef een reactie

