Lauwwarme pastasalade met oerwortel

Ik ben fan van de LIDL. Sinds de budgetweek, waarin ik alleen maar recepten kookte die minder dan €2,00 pp. kostten, doe ik daar vaak boodschappen. Laatst hadden ze iets leuks: een oerwortelpakket. Een wat? Een oerwortelpakket. Daarin zaten witte, oranje en paarse wortelen. Superleuk, dus dat kocht ik. Ik was alleen één ding vergeten: ik houd helemaal niet zo van wortel. Oeps!

DSC_1137

Twee weken later. Ik moest er toch maar eens iets mee gaan maken. Hutspot vind ik echt het vieste wat er is. Worteltjescake is wel heel lekker, maar een beetje zonde van die mooie wortels. Uiteindelijk besloot ik me te laten inspireren door een gerechtje wat ik ooit bij een biologische teler at: wortels met geitenkaas en bramenjam. Bramenjam had ik niet in huis, maar gelukkig wel geitenkaas!

Het resultaat is deze lauwwarme pastasalade met drie kleuren wortel, geitenkaas, rucola en bietenloof. De dressing is gemaakt van het kookwater van de paarse wortel. Dit water is blauw, maar wordt – net als het kookwater van rode kool – rood als je er azijn bij doet. Scheikunde in de keuken, hoe leuk is dat?!

DSC_1132

Ingrediënten voor twee volle borden:

  • Drie wortels van verschillende kleuren (oranje, wit, paars)
  • Spaghetti voor 2 personen
  • 4-6 rondjes zachte geitenkaas
  • Rode wijnazijn
  • Suiker
  • Gemengde sla (bietenloof en rucola smaakten goed)

Zet eerst water op voor de spaghetti. Schil ondertussen de wortels en gooi de buitenste schilletjes weg. Schil vrolijk door met de dunschiller, zodat je lange dunne plakken krijgt. Houd de drie kleuren wel apart van elkaar, anders wordt alles paars. Als het spaghettiwater kookt, doe je de pasta erin. Kook de spaghetti el-dente (ik heb de slechte gewoonte om niet op de klok te kijken, dus ik proef gewoon heel vaak). Kook de plakken wortel per kleur in een heel dun laagje water. Ik denk dat het meer stomen is, je legt namelijk een deksel op de pan en ook de plakken die niet in het water zitten worden zo licht gegaard. De wortel wordt beetgaar, hij moet nog wel wat bite hebben. Ook weer even proeven dus. Ik gebruikte de kooktijd van de spaghetti om die porties achter elkaar te garen. Per kleur duurt het dus hooguit een paar minuten.

Als de wortels gegaard zijn, vang je het kookwater van de paarse wortel op. Drapeer de wortelplakken op een groot bord. Spreid ze een beetje uit; de kleuren moeten mooi gemengd zijn. Maak in het midden een kuiltje voor de spaghetti. Die is nu ongeveer gaar; giet hem af en drapeer een hoopje spaghetti in het midden van de wortelplakken. Verkruimel de geitenkaas over de salade en garneer met sla.

Als dressing gebruikte ik het kookwater van de paarse wortel, aangevuld met een flinke scheut rode wijnazijn en een schepje suiker. Goed roeren en met een lepel wat druppels eroverheen druppen. Een zwaai met de zoutmolen over het bord en klaar is je heerlijke herfstsalade! Smakelijk!

PS. Sorry, de foto’s zijn niet helemaal scherp. Eén of andere onverlaat had de sluitertijd op oneindig lang (1/2 seconde) gezet. Waarschijnlijk was ik het zelf, maar goed. Zo lang kon ik mijn handen niet stil houden…

Een Reactie op “Lauwwarme pastasalade met oerwortel

  1. Pingback: Oranje salade met wortel en tagliatelle - Equileven·

Geef een reactie

