Foodblogswap: Spiraaltaart

De vakantie – mijn eerste officiële vakantie – is voorbij gevlogen. Ik ben alweer een week aan het werk, en ondanks dat het me de eerste dagen zwaar viel, is het heerlijk. Ik combineer momenteel twee banen dus het is druk-druk-druk. En dan is vriendlief ook nog eens jarig… En bij verjaardag hoort natuurlijk taart!

Snelle telefoonfoto: choco-frambozentaart!

Snelle telefoonfoto: choco-frambozentaart!

Behalve een chocolade-frambozen- en een monchou-taart aten we gisteren ook hartige taart. Maar dan wel hele bijzondere!

Ik moest voor de foodblogswap koken van de blog van Esmée, www.http://es-factory.nl/blog. Hier vind je een berg, wat zeg ik, een oceaan aan recepten. Het zijn er veeeeeel! Al rondklikkend op haar site vond ik het recept van een groentespiraaltaart. Die wilde ik al heel lang een keer proberen!

Vorige week maakte ik deze taart met bladerdeeg omdat ik weinig tijd had. Die taart was erg lekker geworden, maar de foto’s waren helaas vreselijk. Voor vriendlief zijn verjaardag maakte ik de taart daarom opnieuw. Dit keer weer met kant-en-klaar deeg om tijd te besparen. De volgende keer – als ik meer tijd heb – ga ik het deeg van Esmée proberen. Normaal gesproken ben ik van het pure eten, zonder kant-en-klare producten, zonder pakjes en zakjes. Maar ja, die nieuwe baan he… Hoe fijn het ook is om werk te hebben, soms is het eventjes onhandig.

Ik paste het recept nog ietsje verder aan. Zo gebruikte ik spek in plaats van ui (vriendlief is immers jarig, en meneer is een vleesch-liefhebber) en gebruikte ik minder kaas en crème fraîche (om de simpele doch domme reden dat ik te kleine verpakkingen had gekocht). Maar de taart werd er niet minder lekker om hoor!

spiraaltaart

Ingrediënten:

  • 6 plakjes deeg voor hartige taart (of bladerdeeg, smaakt ook prima)
  • paneermeel of panko
  • 1 pakje zachte geitenkaas (125 gram)
  • 1 bekertje crème fraîche (125 ml)
  • 1/4 courgette (in de lengte doorgesneden)
  • 1/2 grote winterwortel (in de lengte doorgesneden)
  • 6 plakken katenspek
  • boter om de vorm in te vetten

Ontdooi de plakjes deeg. Snijd de courgette in de lengte door en halveer één helft nogmaals in de lengte, zodat je een lang stuk kwart courgette krijgt. Ik had hier een foto van moeten nemen, maar jullie snappen vast wat ik bedoel. Schil de winterwortel met een dunschiller en halveer hem dan ook in de lengte. Schaaf met een mandoline lange, dunne plakken van de courgette en de wortel. De wortel deed ik met de dunschiller, want de mandoline wilde iets te graag mijn nagels mee schaven. Een gescheurde nagel en veel geschreeuw later besloot ik de mandoline te laten voor wat hij was en de dunschiller te gebruiken. Ging ook prima.

Roer de zachte geitenkaas los met de crème fraîche en eventueel wat peper, zout en paprikapoeder. Bekleed een springvorm met bakpapier en vet de randen in. Verwarm de oven vast voor op 200 graden. Ondertussen is je deeg ontdooid en kun je de springvorm hiermee bekleden. Ik strooi onderop altijd wat panko, paneermeel of een verkruimeld beschuit om het overtollige vocht op te vangen, anders heb je kans dat de bodem zo zompig wordt. Prik ook wat gaatjes  in de bodem met een vork, om dezelfde reden.

Vervolgens smeer je het geitenkaasmengsel over de bodem en rangschik je hier je plakjes groenten en spek in een soort spiraal rechtop in. Beetje puzzelen, maar wel leuk werk. Als de taart vol is, druk je het deeg aan de randjes naar beneden zodat hij overal even hoog is. Bak de taart in 30-40 minuten op 200 graden totdat de groenten gaar zijn. Voorzichtig aansnijden (met een mes zonder karteltjes, anders gaan de groenten alle kanten in) en warm of koud serveren. Lekker!

 

3 Reacties op “Foodblogswap: Spiraaltaart

  1. Leuk dat je die taart heb gekozen! En pakjes uit de diepvries kunnen prima. Zeker als je twee banen hebt! Ik vind de variatie met spek goed bedacht, dat zou P ook wel een goede zet vinden.
    En ja, die mandoline…. Ik heb ook een haat en liefde verhouding met dat ding. Dat ding zelf heeft alleen liefde voor mijn vingertopjes…. Hahahah

    • Dankje! Wij vonden het echt een lekker recept!
      Het erge is, ik heb zo’n groenten-vasthoud-ding bij die mandoline, zodat je de groenten zelf niet vast hoeft te houden. Helaas voor mijn vingers ben ik te eigenwijs om dat ding te zoeken…

  2. Pingback: Vegetarische spiraalquiche - Equileven·

Geef een reactie

