Foodblogswap: Courgettetaart

Juni is voorbij gevlogen. Het was een maand van veldwerk, wildplukken en deadlines voor mij. Stress alom maar gelukkig ook veel buiten geweest. Het schooljaar nadert zijn einde, ik heb mijn stage gehaald en ik hoop op een baan voor volgend jaar. Duimen jullie mee?

Omdat het einde van de maand weer in zicht is, is het weer tijd voor de foodblogswap. Ik kookte deze maand van http://www.bijnanetzolekkeralsthuis.blogspot.nl/. Daarop heeft Johanneke niet tientallen, maar honderden (zoniet duizenden, ik heb ze niet geteld) recepten gepost die “bijna net zo lekker als thuis” zijn. Ik heb er eentje geprobeerd en gelijk maar twee keer gemaakt, want volgens vriendlief was dit “lekkerder dan thuis”.

Ik maakte een courgettetaart met bladerdeeg en feta. Omdat de courgetteplanten goed groeien en we al courgettes hebben geoogst – en er nog veel meer aan het groeien zijn – leek dit me een goed experiment om te kijken hoe ik al die courgettes op zou maken.

Er volgen nu twee recepten. De eerste keer was ik eigenwijs en veranderde ik het recept zoveel dat het meer geïnspireerd was op de courgettetaart van Johanneke dan dat het die taart was. De tweede keer volgde ik redelijk braaf het recept en at vriendlief 2/3 van de cakevorm leeg. “Die mag je vaker maken, Marjolein!”

courgettetaart

Recept 1: Courgettetaart “Bijna net zo lekker als thuis”
(aangepast naar 2 personen en zonder melk)

Ingrediënten:

  • 1,5 courgette
  • 100 gram feta
  • 2 eieren
  • 3 rechthoekige (Duitse) plakken bladerdeeg (6 vierkante)
  • Panko of paneermeel
  • olie
  • peper en zout

Laat het bladerdeeg ontdooien Rasp 1 courgette met een grove rasp tot slierten. Snijd de halve courgette die je overhoudt in dunne plakken. Meng de courgette met de losgeklopte eieren en de helft van de feta. Vet een cakevorm (of springvorm, of lasagneschaal) in met olie en bestrooi deze met paneermeel of panko, om het overtollige vocht op te nemen en te zorgen voor een krokant korstje. Bekleed de vorm dan met bladerdeeg – eroverhangende delen zijn niet erg, eigenlijk moet je hem netjes dichtvouwen. Als je mistelt (zoals ik deed) blijft je taart open zoals op de foto. Schep dan de helft van je courgette-feta-ei mengsel erin. Bestrooi eventueel met peper en zout maar let op: feta is al vrij zout van zichzelf! Leg er nu dakpansgewijs wat plakjes courgette op en de rest van de feta. Schep de andere helft van het mengsel erin en dek af met plakjes courgette. Vouw het deeg dicht en bak de taart in 30-40 minuten op 180-200 graden goudbruin en gaar. Smakelijk!

Recept 2: Courgettetaart ‘Marjolein is eigenwijs’

Ingrediënten:

Zie hierboven, maar neem maar driekwart courgette en voeg een zoete puntpaprika toe.

Volg de aanwijzingen van het vorige recept, maar rasp slechts ongeveer 10 cm van je courgette. De rest snijd je in plakjes. De puntpaprika in ringetjes. Bij het opbouwen gebruik je meer lagen: courgette-feta-ei; courgette; paprika; feta; courgette; paprika; feta. Dek af met deeg en bak ook 30-40 minuten op 180-200 graden. Bestrooi voor het serveren met peper.

O ja. Als je deze taart in een cakevorm bakt en hem in plakken snijd, is het natuurlijk ideaal als hapje, in plaats van een hoofd- of voorgerecht. Lekker!

 

Geef een reactie

