Voorjaar? Bloemensalade!

Het is al bijna zomer, maar ik heb nog steeds een lente-gevoel als ik door mijn tuin loop. Mijn tuin, die behalve een paar courgette-, tomaten- en aardappelplanten vooral veel ‘onkruid’ bevat. Sinds wij verhuisd zijn heb ik alleen maar wat groenten geplant en helemaal niets weggehaald. Vandaag profiteerde ik daarvan, want terwijl ik al SOG-gend* door het boek van Edwin Florès bladerde, kreeg ik zin in een voorjaarssalade met bloemen.

DSC_0776

Alle ingrediënten zijn vers geplukt, behalve de olijfolie, haha!

Ingrediënten:

  • Jonge takjes vogelmuur, met bloemetjes
  • Wilde rucola
  • Klaprozen (bloemblaadjes)
  • Korenbloemen (bloemblaadjes)
  • Zonnebloem (bloemblaadjes)
  • Akkerviooltje (bloempjes)
  • Wilde mosterd (bloemknoppen)
  • Krokant uitgebakken witte krodde zaden
  • Jonge blaadjes kropsla
  • Olijfolie

Zorg voor mooie, onbeschadigde blaadjes en bloemen. Was ze goed. Rangschik alles mooi op een bordje, sprenkel er wat goede olijfolie overheen en eventueel wat azijn of zout. Eventueel kun je deze salade naar smaak aanvullen met ui, augurk, geitenkaas of net wat je lekker vindt. Ik ging voor puur en kleurrijk. Geniet!

DSC_0781

*SOG: Studie-Ontwijkend-Gedrag. Ik hoor nu een presentatie te maken over mijn onderzoek naar inductieve werkvormen, maar buiten is het veel te lekker weer. En koken en bloggen is stiekem ook iets leuker dan presentaties maken…

PS. Meer wildplukrecepten? Ik maakte eerder eikeltjesbrood, pizza met perzikkruid en vlierbloesemsiroop.

Een Reactie op “Voorjaar? Bloemensalade!

  1. Pingback: Recept-ideeën voor in de lente - Equileven·

Geef een reactie

