Foodblogswap: pasta met pittige groentensaus en gepocheerd ei

Voor de foodblogswap mocht ik deze maand koken van Peggy’s Pastime. Deze Belgische dame schrijft niet alleen over eten maar plaatst ook (bijna) iedere dag een foto. Daartussen staan allerlei lekkere recepten. O ja, ze heeft ook nog eens twee schatten van katten. Tenminste, ze zien er erg schattig uit. Had ik al verteld dat wij binnenkort twee kittens krijgen? Nu wordt het echt huisje-boompje-beestje!

Ik had (heb) het deze maand enorm druk. Ik ben alweer aan het afstuderen, dit jaar is voorbij gevlogen. Deadlines volgen elkaar in rap tempo op en dus is het stress alom. Gelukkig kan ik af en toe de keuken induiken voor de broodnodige ontspanning, maar bloggen komt er niet zo vaak van. Zo maakte ik gisteren vlierbloesemsiroop, maar dat recept komt nog wel ooit.

Van Peggy’s Pastime kookte ik dus pas vandaag. Gelukkig zijn haar recepten heel toegankelijk en had ik voor verschillende gerechtjes alle ingrediënten in huis. Uiteindelijk viel de keus op dit stoofpotje. Natuurlijk paste ik het recept iets aan… Ik beweer namelijk heel stoer dat ik alle ingrediënten in huis had, maar van griekse pasta had ik zelfs nog nooit gehoord. Navraag leerde dat het een pastasoort in de vorm van rijstkorrels is. Ik besloot om gewone tagliatelle te gebruiken, dat had ik wel in huis. Bovendien liet ik de worstjes weg, zodat het een heerlijk vegetarisch gerecht werd.

Pasta

Ingrediënten:

  • 300 gram boontjes
  • 5 champignons
  • 1/2 aubergine
  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 blik tomaten
  • 1 flinke theelepel raz-el-hanout
  • 1 flinke theelepel paprikapoeder
  • 100 ml witte wijn
  • scheutje slagroom
  • 2 eieren
  • pasta naar keus
  • zout & chilipeper

Maak de boontjes schoon en kook ze kort voor (of gebruik boontjes uit de diepvries, dat deed ik…). Kook de pasta in ruim water met zout beetgaar. Snipper de ui en de tenen knoflook en fruit deze kort aan in wat olijfolie. Maak de champignons schoon en snijd ze in vieren. Voeg deze bij de ui/knoflook en bak ze kort mee. Kruid de champignons en ui met raz-el-hanout en paprikapoeder. Snijd de aubergine in stukjes en bak ook deze kort mee. Blus af met de wijn. Voeg dan de tomaten toe (snijd ze even wat kleiner) en de boontjes en laat alles even doorkoken. Voeg naar smaak een scheutje slagroom toe en eventueel wat water als de saus erg dik wordt.

Dan komt het moeilijkste gedeelte (zoals Peggy terecht opmerkt): het pocheren van het ei. Er staat niet voor niets maar één bordje op de foto… Het andere ei was zwaar mislukt (maar wel lekker!). Het idee is dat je een kuiltje maakt in de saus en daar voorzichtig een ei in giet. Dan moet je heel lang niet roeren en voilà, als dat lukt heb je een heerlijk gepocheerd eitje. Als je eigenwijs bent, zoals ik, en toch een beetje eromheen roert, wordt het een roerei. Ook lekker, maar ziet er niet zo mooi uit, haha!

Maar goed. Ondertussen is je pasta wel klaar. Serveer de pasta met de saus en de eitjes. Bestrooi eventueel nog naar smaak met zout en chilipeper. Wij dronken er een wit wijntje bij, dezelfde als die we in de saus hadden gedaan. En dat was erg lekker! Zeker voor herhaling vatbaar, dit recept. Zelfs vriendlief, die aubergine een ‘vieze paarse spons’ vindt, heeft zijn bordje leeggekrabt. Hoezee!

 

Geef een reactie

