Foodblogswap: Meringue met sinaasappelcrème

Vandaag is het de eerste Koningsdag. Voor mij een zaterdag als alle anderen, behalve dan dat gisteren de meivakantie begonnen is en ik dus helemaal vrij ben. Op de afwas na.

Om de meivakantie te vieren had ik gisteren mijn eerste barbecue van dit jaar. Ik maakte onder andere gevulde zoete puntpaprika met feta en druifjes. Vandaag had ik de hele dag vrij en heb ik mijn dag besteed aan Masterchef kijken en aan de foodblogswap. Ik heb deze maand de blog http://www.etenvolgensmij.com toegewezen gekregen, waarop werkelijk een heleboel heerlijke gerechtjes staan. Vorige week maakte ik al appelchips, maar helaas waren de foto’s niet zo mooi. Vandaag dus maar opnieuw iets koken van die geweldige blog. Sanneke ontwierp speciaal voor Koningsdag een heus Koningsmenu. Daarvan maakte ik het dessert: de meringue met sinaasappelcrème. Lekker!

Helaas moest ik op twee punten een beetje improviseren. De supermarkt hier in het dorp bleek geen mascarpone te hebben. In plaats daarvan gebruikte ik een mengsel van slagroom, roomkaas en crème fraîche, om toch dat romig-frisse gevoel te krijgen. Ten tweede bleek mijn oven te beginnen bij 150 graden. Meringues bakken op 100 graden werd dus een uitdaging. Ik heb ze zonder de oven voor te verwarmen in de oven gedaan. Vervolgens heb ik ieder kwartier de oven 5-10 minuten uitgezet zodat de temperatuur kon dalen.

Ik maakte 7 of 8 meringues, ik weet het niet precies meer. Zo af en toe moest ik er namelijk eentje proeven om te testen of ze al goed waren. Oh, wat was dat een straf zeg. Verschrikkelijk. Verschrikkelijk lekker, welteverstaan.

Vooruit, voor jullie, het recept van dit geweldige dessert. Wat – zoals de “proefpartner” van Sanneke al aangeeft – echt niet een dessert is wat alleen op Koningsdag op tafel mag komen. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!

meringue sinaasappel

Ingrediënten:

  • 2 eiwitten
  • 125 gram witte basterdsuiker
  • 1 pakje slagroom
  • 1 flinke eetlepel crème fraîche
  • 1 eetlepel roomkaas
  • Sap van 1 sinaasappel
  • Rasp van 1 sinaasappel
  • Kaneel
  • Vanillesuiker

Begin met het maken van de meringues. Hiervoor scheid je twee eieren. Let er heel goed op dat er absoluut geen eigeel bij je eiwit komt, dan kun je het namelijk niet meer stijf kloppen. Ik scheid eieren altijd in een apart bakje, als ik er dan eentje verknal, verknal ik in ieder geval niet mijn hele gerecht. Om ze stijf te kloppen moet ook je kom en garde vetvrij zijn. Daar kun je heel gemakkelijk voor zorgen door het met een beetje citroensap te poetsen voordat je aan het kloppen gaat.

Klop de eiwitten stijf en voeg tijdens het kloppen de suiker toe. Klop ongeveer 10 minuten totdat de eiwitten stevige pieken vormen. Bekleed dan een bakplaat met bakpapier en schep hier met een lepel mooie hoopjes eiwit op. Dat kan vast veel mooier met de spuitzak, zoals Sanneke dat deed, maar die had ik niet. Bak de meringues ofwel 90 minuten op 100 graden, ofwel in 1 uur op 150 graden – maar dan zonder voorverwarmen en met af en toe de oven open om de temperatuur te laten zakken.

Maak dan de crème. Het basisrecept was heel simpel: roer de mascarpone los met sinaasappelsap en sinaasappelrasp, voeg kaneel en vanillesuiker toe en klaar is kees. Omdat ik geen mascarpone had is mijn versie ietsje anders. Ik roerde de crème fraîche en roomkaas samen los. Daarna voegde ik slagroom toe en klopte dit luchtig. Vervolgens voegde ik sinaasappelsap, sinaasappelrasp, suiker en kaneel toe en klopte ik nog vrolijk even door. Even proeven en voilà! Sinaasappelcrème twee-punt-nul. Mocht je het nog niet fris genoeg vinden, voeg dan een paar druppeltjes citroensap toe.

Tot hier maakte ik het allemaal vanmiddag al. De meringues waren mooi droog en de crème stond in de koelkast. Vlak voor serveren leg je een hoopje crème op een meringue. Maak het geheel af met wat sinaasappelrasp en een snufje kaneel. Smakelijk!

8 Reacties op “Foodblogswap: Meringue met sinaasappelcrème

  1. Hoi! Ik had een vraagje over de food blog swap. Ik heb dit al vaker bij jouw en andere blogs gezien en het lijkt mij heel leuk. Ik kan alleen nergens vinden waar ik mij op kan geven. Kan je mij daar bij helpen?

    • Hoi Marcella,
      De foodblogswap wordt iedere maand georganiseerd door de foodbloggers-facebookgroep. Als je daar lid van bent kun je je aanmelden voor de swap. Dan krijg je een blog toegewezen waar je die maand van moet koken en posten. Is erg leuk, ook om nieuwe blogs te leren kennen!
      Als je meer dan 10-15 recepten hebt en regelmatig nieuwe recepten post, kun je je aanmelden bij de facebookgroep (even zoeken op foodbloggers op facebook) en kun je meedoen.
      Groetjes Marjolein

      • Dankjewel! Ik heb me aangemeld bij de groep. Het leek mij inderdaad ook een leuke manier om nieuwe blogs te leren kennen en ook om mezelf uit te dagen om recepten te proberen die ik misschien niet zo snel zou kiezen.

  2. Pingback: Oranje salade met wortel en tagliatelle - Equileven·

Geef een reactie

