Vegan, suikervrij en tarwevrij bananenbrood

Dit is één van de gezondste dingen die ik de afgelopen tijd heb gebakken. Doe ik ineens mee met alle trends? Nah, de reden is veel minder hip. Sinds ik in een klein dorp woon is de dichtstbijzijnste grote supermarkt 7,5 km verderop. De eieren waren op, de bloem was op en ik had alleen nog poedersuiker. Je raadt het al; ik ben gewoon te lui geweest om naar de AH te fietsen of om het dorp af te struinen naar lokale boeren die eieren verkopen. Vandaar dat ik dit bananenbrood maakte, wat veganistisch, suikervrij en tarwevrij is. Het is niet glutenvrij want in de havermout die ik gebruikte zitten wel gluten. En om het nog gezonder te maken, ik realiseer me net dat het – op de vetten uit de noten na – ook geheel vetvrij is. Toe maar!

Bananenbrood

Ingrediënten:

  • 350 gram overrijpe banaan (dat zijn 3 grote bananen)
  • 150 gram havermout
  • 70 gram amandelen/hazelnoten gemengd
  • 1 zakje bakpoeder
  • 1 tl (appel)azijn
  • kaneel naar smaak

Prak de banaan en kneed er samen met de havermout een deegbal van. Doe de noten in de blender en maal ze tot een fijne crumble. Er mogen best nog wat stukjes inzitten, dat geeft lekker wat bite aan je brood. Doe de noten, het bakpoeder en de kaneel bij het deeg en kneed weer goed. Voeg dan de azijn toe en kneed nogmaals goed door. Als je deeg klaar is, zet je het even aan de kant. Bekleed een cakevorm met bakpapier (even vastplakken aan de vorm met een beetje boter doet wonderen) en stort je deeg in de vorm. Bak het brood 30-40 minuten op 200 graden. Serveer met slagroom, cacao of gewoon droog en geniet van je gezonde tussendoortje.

4 Reacties op “Vegan, suikervrij en tarwevrij bananenbrood

Geef een reactie

