Gevulde aardappelen met spek en kaas

Zo af en toe is vriendlief het beu dat ik de laatste tijd vooral vegetarisch kook. Dan kom ik thuis en staat meneer in de keuken, waarmee hij een duidelijk statement maakt: “Vanavond kook ik en we eten mannenvoedsel”. Nou prima, ik ben benieuwd! Afgelopen woensdag was zo’n dag. Geheel in stijl aten we aardappels gevuld met spek en kaas. Groenten erbij? “Eh, die ben ik vergeten!” Dus mocht ik toch nog de keuken in, om al improviserend wat groentes erbij te maken.

Gevulde aardappels

Ingrediënten voor de aardappels:

  • 2 aardappels pp.
  • 1 rondje ontbijtspek per aardappel
  • geraspte kaas
  • bieslook voor de garnering
  • olijfolie

Borstel de aardappels schoon en smeer ze in met olijfolie. Prik een paar gaatjes in de schil. Doe ze in een ovenschaal en pof ze in 45 minuten op 200 graden gaar. Snijd ondertussen het spek in reepjes en rasp de kaas. Haal de aardappels uit de oven. Snijd ze in tot op een halve centimeter van de bodem. Zorg dat er een soort dunne plakjes ontstaan die onderaan nog aan elkaar zitten. Vul de aardappel met kaas en spekreepjes. Leg over de aardappel een paar reepjes spek en bestrooi nogmaals met kaas. Leg de aardappels terug in de ovenschaal en bak ze nog 10-15 minuten totdat de kaas bovenop krokant is. Serveer met bieslook en gemengde groenten en geniet!

PS. De gemengde groenten op de foto zijn paprika, rode kool, appel en ui. Ik heb ze in de wok met wat knoflook en een theelepeltje witte wijnazijn geroerbakt en op smaak gebracht met zout en peper.

Geef een reactie

