Raapstelen: stamppot en salade

Ik vertelde al ooit dat ik graag vreemde ingrediënten kocht waarmee ik mezelf uitdaagde iets te maken. Onder andere zoete aardappel en venkel verdwenen zo in mijn winkelmandje. Nu had ik een nieuwe uitdaging. Ik heb een kleine groententuin met onder andere spinazie, rode kool en courgette, en praat daar graag over met collega’s. Eén van die collega’s kwam vrijdag op school met een verrassing: een bosje raapstelen. Nooit van gehoord.

Navraag leerde dat ik te maken had met een vergeten groente, die vroeger volop gegeten werd maar tegenwoordig niet meer zo ‘hip’ is. Volgens de betreffende collega aten hij en z’n vrouw de raapstelen gewoon in de stamppot. Of in de soep, samen met spinazie. Dat laatste heb ik niet geprobeerd. Ik heb ongeveer de helft van de raapstelen verwerkt in stamppot en de andere helft in een maaltijdsalade, samen met spinazie. Die combi van groenten stond me namelijk stiekem toch wel aan.

Ik zal beide recepten geven. Eerst de stamppot, dan de maaltijdsalade – waar ik helaas geen foto van heb genomen.

raapstelen stamppot

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 6 aardappels (kruimig)
  • 1 bouillonblokje
  • 1 pakje spekjes
  • 2 flinke handen raapstelen
  • scheutje olijfolie
  • scheutje slagroom
  • klontje roomboter
  • peper en zout

Schil de aardappel en kook ze gaar in water met het bouillonblokje. Bak de spekjes uit in hun eigen vet. Als de aardappels gaar zijn, giet je ze af, maar vang (een gedeelte van) het kookvocht op. Stamp de aardappels met een scheutje olie, een scheutje slagroom en een klontje roomboter tot puree. Voeg eventueel nog wat kookvocht toe om het wat smeuïger te maken. Proef en kruid met peper en zout. Snijd dan de raapstelen in grove stukken. Roer deze door de puree heen en serveer met de spekjes.

En dan nu de maaltijdsalade met raapstelen en spinazie

Ingrediënten, weer voor 2 personen:

  • Een flinke hand raapstelen
  • Een flinke hand verse spinazie
  • 1 kleine rode ui
  • 1 appel
  • 10 cm komkommer
  • 10-20 zilveruitjes
  • 1 pakje spekjes
  • citroensap
  • olijfolie
  • tuinkruiden: peterselie, bieslook, basilicum

En voor de dressing:

  • 1 eetlepel mayonaise
  • 4 eetlepels volle yoghurt
  • een bosje bieslook
  • een teen knoflook
  • citroensap
  • peper en zout

Was alle groenten goed. Snijd de spinazie en raapstelen in ongeveer gelijke stukken. Snijd de appel (met schil) in partjes en doe deze in een aparte bak. Besprenkel de partjes met citroensap, olijfolie en peper en zout en laat dit even intrekken. Doe ook de komkommer, in schijfjes, hierbij. Snijd de ui in ringen en bak de spekjes. Roer de bladgroenten, appel, komkommer, ui en zilveruitjes door elkaar en garneer met de spekjes en een flinke hoeveelheid (1-2 eetlepels) gesnipperde verse tuinkruiden.

Voor de dressing roer je de mayonaise, yoghurt en citroensap door elkaar. Kruid met flink wat gesnipperde bieslook, een uitgeperste teen knoflook en peper en zout. Serveer de dressing bij of over de salade. Eet bij de salade een stukje (versgebakken) brood met roomboter of goede olijfolie en zout. Smakelijk!

 

 

Geef een reactie

