Ovenschotel met flespompoen en geitenkaas

Ik was vandaag in Nijmegen. Het was koopzondag en vriendlief had z’n telefoon gesloopt, dus wij moesten wat elektronica zaken af. Niet echt mijn hobby, maar á la. Wat wel fijn was, was dat we bij de toko boodschappen konden doen! Daar was ik al lang niet geweest, dus genoot ik van de kruidenmengsels, verse groenten en exotische producten. De score: venkelzaad, komijnzaad, raz-el-hanout, flespompoen, zoete puntpaprika en courgette. Ze hadden ook uien in formaat meloen, maar die hebben we toch maar laten liggen. Waren wel tof overigens.

Needless to say, ik wilde natuurlijk iets met die heerlijke groenten en kruiden maken. Dus, toen ik thuiskwam, vermoordde ik de flespompoen, gooide de helft in een pan om te blancheren en gebruikte de andere helft in deze heerlijke ovenschotel.

DSC_1708

Ingrediënten:

  • 1/2 flespompoen
  • 1/2 courgette
  • 1 zoete puntpaprika
  • 1 ui
  • 1 stengel bleekselderij
  • 1 theelepel venkelzaad
  • 1 theelepel raz-el-hanout
  • flinke snuf zout
  • 2-5 rondjes geitenkaas
  • 1 teen knoflook
  • olijfolie
  • peterselie

Maak de flespompoen schoon: snijd onder- en bovenkant eraf, halveer hem, verwijder de pitten, schil hem en snijd hem in dobbelsteentjes. Doe een scheutje olijfolie in een ovenschaal. Snijd de ui in halve ringen en doe deze samen met de helft van de flespompoen in de ovenschaal. Kruid met zout, knoflook, raz-el-hanout en venkel. Verwarm de oven voor op 180 graden en bak de pompoen 15 minuten. Snijd ondertussen de andere groenten in stukken. Voeg deze na tien minuten toe aan de ovenschaal en roer alles goed door. Zet het geheel weer terug in de oven, ongeveer 10 minuten weer. Dan voeg je de helft van de geitenkaas toe en laat je deze een minuut of 5 meebakken. Dit roer je na die 5 minuten goed door; de geitenkaas wordt smeuïg en smelt lekker tussen de groenten door. Proef of de pompoen gaar is; is dit het geval, dan zijn je andere groenten ook wel goed. Serveer met extra geitenkaas en peterselie. Smakelijk!

PS. De andere helft van de pompoendobbelsteentjes heb ik dus kort (minder dan 5 minuten) geblancheerd en in de diepvries gedaan. Geen idee wat dat gaat worden, misschien ouderwetse pompoensoep?
PPS. Met gewone pompoen maakte ik wel al ooit soep, met champignons erbij. Lekker!

Geef een reactie

