Sinaasappel-perenchutney

Heb je ooit chutney gemaakt? Nee? Ik ook niet. Tot vandaag. Chutney ken ik vooral als de mango-chutney die je bij Indiaas eten kunt bestellen. Vandaag maakte ik een sinaasappel-peren variant. Waarom dan precies deze vruchten? Tsjah, ik had na de taart nog steeds niet alle peren opgemaakt en tot mijn grote spijt lagen er ook nog wat sinaasappels te verstoffen in de fruitmand. En aangezien we vandaag curry aten, heb ik daar deze chutney bij gemaakt. Ik maakte net iets meer dan in één jampotje pastte. Dat beetje meer aten we vandaag op, de rest zit in de pot en blijft als het goed is nog een week of 2, 3 goed in de koelkast.

chutney

Ingrediënten:

  • 2 sinaasappels, schoongeboend
  • 1 peer
  • 1 ui
  • 1/2 rode peper
  • 1 cm gember
  • 200 ml azijn
  • 200 gram suiker
  • kaneel
  • kardemom
  • kruidnagel
  • zout
  • paprikapoeder
  • chilipoeder

Schraap met een rasp wat schilletjes van één sinaasappel af (zest). Doe dit in een pannetje. Schil de sinaasappels dan grof – let er vooral op de je al het wit verwijdert. Snijd in grove stukken en voeg toe aan de zest. Snijd de peer in vieren, verwijder klokhuis, schil hem en voeg de peer in stukken toe aan het pannetje. Snipper een ui en voeg ook deze toe. De peper en gember snipper je heel fijn voordat je ze toevoegt. Voeg zoveel azijn toe dat alles net onderstaat en doe er dan evenveel suiker bij. Kruid met kaneel, kardemom, kruidnagel, zout en paprikapoeder. Breng het geheel aan de kook. Laat het 20-30 minuten inkoken totdat de peer zacht is en de sinaasappel uit elkaar valt. Proef en voeg eventueel naar smaak azijn, zout en chilipoeder toe (dit deed ik; ik vond het te zoet en niet pittig genoeg). Spoel een schone jampot uit met kokend water en laat deze even uitstomen op een schone theedoek (vergeet niet ook de deksel te ontsmetten!). Neem de pan van het vuur en giet de kokende chutney in de pot. Vul deze helemaal tot de rand, als het er een beetje overgaat is het nog beter. Doe de deksel erop en zet de pot meteen op zijn kop. De rest van de chutney (ik hield ongeveer 3 eetlepels over) serveer je lauwwarm bij bijvoorbeeld een curry met een stukje (naan)brood. Het potje laat je afkoelen, bewaar je in de koelkast en gebruik je bij allerlei gerechten. Smakelijk!

PS. Dit is dus lekker bij bijvoorbeeld bloemkoolcurry, curry met varkenshaas, groene curry, curry met kapucijners of gewoon met wat (naan)brood. Genieten!

Een Reactie op “Sinaasappel-perenchutney

  1. Pingback: Vegan groentecurry - Equileven·

Geef een reactie

