Foodblogswap: bietencarpaccio

Het is weer tijd voor de maandelijkse foodblogswap. Deze keer mocht ik koken van de blog van Anne Ruth, http://www.kookmeisje.nl. Toevallig kookte zij vorige maand van mijn blog, dus extra leuk om nu terug te koken. Ik vind dat ze een erg mooie blog heeft, vol met heerlijke recepten. Ik twijfelde tussen deze chocoladetaart (past perfect in het seizoen, nu de paaseitjes in de winkels liggen), een heleboel verschillende pasta’s (zoals deze, die ik altijd nog eens wil maken zoals het hoort), maar ik koos uiteindelijk voor een luxe voorgerecht. Ik had namelijk bietjes gekocht, en daar moest ik iets mee doen vond ik zelf.

Ik maakte de bietencarpaccio met wodka. Helaas is het recept met coquilles, die enigszins duur zijn voor een arm studentje als ik. Daarom koos ik voor de vega-optie die bij het recept staat: coquilles vervangen door geitenkaas en rucola. Vriendlief was blij verrast toen hij thuiskwam, zo’n luxe voorgerecht staat niet iedere dag op tafel! We hebben heerlijk gegeten. Ik zou zeggen: goedgekeurd voor Pasen!

2014-03-26 18.32.08

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 1 rode biet
  • 4 eetlepels wodka
  • citroensap
  • 2 theelepels tapenade (truffeltapenade is ultiem; ik gebruikte zwarte olijventapenade)
  • olijfolie
  • een handje rucola
  • 2 rondjes geitenkaas
  • peterselie
  • citroensap
  • peper en zout

Begin de avond van tevoren met de bieten. Verwarm de oven voor op 220 graden (hetelucht). Was de bieten en verpak ze stuk voor stuk in aluminiumfolie. Zet de bieten 60 minuten in de voorverwarmde oven. De bieten zijn gaar als je er gemakkelijk met de punt van een mes in kan steken. Haal ze uit de oven en laat ze in het aluminiumfolie de hele nacht afkoelen. Haal de volgende dag het velletje van de afgekoelde bieten af. Als het goed is gaat dit heel gemakkelijk.

Dit eerste stuk sloeg ik over; ik had namelijk heel lui voorgekookte bietjes gekocht. Werkte ook prima, ik vrees alleen dat ik iets van smaak verloor doordat ze niet zo heerlijk gepoft waren als in het originele recept.

Snijd vervolgens de bieten met een mandoline in hele dunne plakken. Leg de bieten in een kom en besprenkel met de wodka. Laat dit zeker 1 uur op kamertemperatuur marineren. Meng de (truffel)tapenade met de olijfolie en voeg naar smaak een beetje citroensap toe. Breng de dressing op smaak met peper en zout. Verdeel de plakjes biet over vier mooie borden.

Verdeel de tapenade-dressing erover, sprenkel er wat extra citroensap op, leg wat rucola in het midden en maak af met een rondje geitenkaas. Garneer met peterselie en een dun reepje rode biet. Smakelijk!

Een Reactie op “Foodblogswap: bietencarpaccio

  1. Pingback: Hummus - Kookmeisje·

Geef een reactie

