Perentaart!

Ja, ik heb een nieuwe keuken. Dat zei ik in mijn vorige post ook al geloof ik. Bovendien had ik ook de fout gemaakt (nou ja fout…) om 1,5 kilo peren te kopen, die natuurlijk allemaal tegelijk overrijp worden. En dus bedacht ik gisteravond dat ik perentaart ging maken. Ik had alleen één probleem: ik had geen bloem of zelfrijzend bakmeel meer. Gelukkig bleek dat ik nog een pak “mix voor appeltaart” had. Dat gebruik ik werkelijk nooit, maar nu kwam het goed van pas!

perentaart

Dat was ‘m. Mijn perentaart of perenkoek. Hij was niet zo dik, dus misschien is koek een beter woord, maar dan is het wel een enorme koek die je in stukjes moet snijden voordat je hem serveert.

Ingrediënten:

  • 200 gram mix voor appeltaart
  • 50 gram neutrale roomkaas
  • 2/3 losgeklopt ei
  • 30 gram roomboter
  • 2 á 3 peren
  • snufje speculaaskruiden

Doe alle ingrediënten behalve de peren in een kom en kneed dit met koude handen tot een soepel deeg. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een springvormbodem met bakpapier. Rol het deeg uit tot een dunne flap die precies op de vorm past. Druk het in het midden iets platter zodat je een licht opstaande rand krijgt. Laat het deeg nu even rusten. Schil de peren, snijd ze in vieren, verwijder het klokhuis en snijd ze in parten. Zorg dat je genoeg partjes hebt om een ronde te maken op je taart. Leg de partjes vervolgens in een mooi rond patroon op je deeg. Bestrooi ze met speculaaskruiden en bak de taart in 30-45 minuten goudbruin en gaar. Ik verlaagde na 15 minuten de oventemperatuur naar 160 graden, omdat het te hard ging. Houd je taart dus in de gaten.

Voor een mooie glans roer je, terwijl de taart in de oven staat, 2 theelepels abrikozenjam, 1 eetlepel water en 1 theelepel losgeklopt ei tot een egaal geheel en besmeer je je taart hiermee als hij uit de oven komt. Zet hem dan nog 5 minuutjes terug in de nog warme oven. Laat afkoelen en serveer in puntjes.

Een Reactie op “Perentaart!

  1. Pingback: Sinaasappel-perenchutney | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

