Restjes opmaken: Spinazie-broccoli soep

Het is een tijdje stil geweest hier. Daar was een goede reden voor, vind ik zelf: wij waren namelijk aan het verhuizen. Van een klein studentenappartementje gingen we naar een heuse rijtjeswoning, die voelt als een villa! Wat een ruimte!

Even om jullie een idee te geven, dit is mijn keuken nu. En vergeleken met een studentenkeukentje is dit echt een paleiskeuken. Helaas is de foto niet scherp, maar goed genoeg om een idee te krijgen, toch? Koelkast, diepvries, alles erop en eraan. En werkruimte. En ruimte om mezelf om te draaien. En een raam! Natuurlijk licht! Ja, ik ben blij!

keukenIk kan gewoon al mijn kruiden kwijt op één plank. Het kastje zit dan nog niet eens half vol! Je begrijpt, dit vraagt om culinaire experimenten. Overmorgen krijgen jullie van mij de foodblogswap van kookmeisje.nl.

Vandaag aten wij wat restjes. Ik moest naar de universiteit en was laat thuis. Tsjah, dat krijg je, als je naar een dorp buiten de stad verhuist. Maar ik klaag niet, want onze mooie nieuwe koelkast ligt vol met lekkere dingen en dus had ik in no-time een gezonde maaltijd op tafel staan.

Als ik wat groenten over heb maak ik graag soep. Alles in de blender, smaakmakers erbij en klaar. We aten spinazie-broccolisoep, geserveerd met feta, focacia (kant en klaar, heel slecht… Maar wel lekker!) en broodsticks uit de oven.

spinaziebroccoli

Ingrediënten voor 3 kommen soep:

  • 2 broccolistelen
  • 2 handen verse spinazie
  • 1/2 bouillonblokje
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • 1/2 pakje slagroom
  • 100 gram feta
  • water
  • chilipoeder, paprikapoeder, peper en zout naar smaak
  • verse basilicum voor de garnering

Snijd de uiteindes en slechte stukken van de broccolistelen en hak hem in stukken van ongeveer 2-3 cm groot. Snijd de ui in kwarten en pel de teen knoflook. Doe deze samen met de broccoli in een pan. Voeg zoveel water toe dat het net onder staat – je kunt er later wel water bij doen, maar eruit halen is moeilijker. Doe ook het halve bouillonblokje erbij en breng het geheel aan de kook. Laat dit rustig een minuut of 10-15 doorkoken, totdat de broccolistelen zacht genoeg zijn om te pureren. Snijd de spinazie grof en laat deze kort meekoken. Voeg ook een scheut slagroom toe en verkruimel alvast de helft van de feta door de soep. Pureer de soep dan in porties met de staafmixer tot een glad, groen geheel. Proef en voeg naar smaak (meer) chilipoeder, paprikapoeder, peper en zout toe. De andere helft van het bouillonblokje zou ook kunnen. Laat het geheel nog 5 minuten doorkoken. Serveer met de andere helft van de feta verkruimeld bovenop de soep, een blaadje basilicum en bestrooid met paprikapoeder. Smakelijk!

Ik serveerde hier broodsticks bij van oud brood: smeer een oude boterham in met olijfolie, pers er een teen knoflook boven uit en verdeel de knoflook. Snijd de boterham in repen en bak deze in 5 minuten op 220 graden in de oven totdat zij knapperig zijn.

Een Reactie op “Restjes opmaken: Spinazie-broccoli soep

  1. Pingback: Perentaart! | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

