Koekjes!

Vorige maand won ik een weddenschap, waardoor een vriend een taart voor me moest bakken. Vrijdag was het zover, ik kreeg mijn taart. Walnoten-karamel-taart. Superlekker! Ik heb het recept weten te veroveren, dus wellicht verschijnt deze taart binnenkort ook hier.

koekjes

Geïnspireerd door deze vriend, die naar eigen zeggen nooit iets bakt, ging ik aan de slag met bloem, boter en eieren. Ik wilde iets bakken om morgen mee te nemen. Blijkbaar ben ik erg slecht in het verliezen van weddenschappen… Ga ik toch nog iets maken om de taart goed te maken. Maar wat het moest worden wist ik nog niet helemaal. Toen ik eenmaal aan het kneden was voelde het deeg als koekjesdeeg. En aangezien ik nooit koekjes bak – dit is de eerste keer sinds we in Nijmegen wonen – leek het me een goed idee om eens koekjes te maken.

Zie hier, het resultaat van dit experiment.

koekjes2Ingrediënten voor ongeveer 20 koekjes:

  • 125 gram roomboter
  • 55 gram suiker
  • 20 gram honing
  • 1 ei
  • 180 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 flinke theelepel koekkruiden
  • snufje kaneel
  • snufje nootmuskaat
  • suiker en chocola ter decoratie naar smaak

Snijd de boter in dobbelsteentjes. Kneed deze met de suiker en honing tot een glad geheel. Voeg het ei toe en kneed totdat je geen klontjes meer voelt. Dit kan vast veel sneller met een mixer, dus als je niet van vieze handen houdt doe je het daarmee. Is het een gladde massa, voeg dan het zelfrijzend bakmeel en wat extra bakpoeder toe. Het bakpoeder kun je ook weglaten, mocht je dit niet hebben. Kneed tot het een soepel deeg is wat niet meer aan je handen plakt. Voeg eventueel extra meel toe. Als het deeg goed is qua structuur, doe je de kruiden erbij. Doe dit op smaak. Wil je chocoladestukjes in je koekjes? Dit is het moment om ze erdoor te doen. Ik gebruikte extra pure 76% cacao chocolade, die ik in kleine stukjes sneed met een mes. Werkte prima.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Rol je deeg uit tot een lange rol van ongeveer 3 cm doorsnee. Snijd deze in plakjes om ronde koekjes te vormen. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de koekjes minimaal 3 cm uit elkaar op het bakpapier. Bestrooi eventueel nog met suiker, kaneel en/of chocoladesnippers. Je kunt ook één groter stukje chocola in het midden drukken. Dan krijg je de koekjes zoals ze hieronder op de foto staan. Bak ze in 10 minuten goudbruin. Ze zijn nog enigszins zacht als ze uit de oven komen maar binnen een paar minuten zijn ze knapperig en bros.

Nu maar hopen dat er morgen nog over zijn. Zowel vriendlief als ik hebben moeite om ze niet allemaal meteen op te eten!

DSC_0568

 

Een Reactie op “Koekjes!

  1. Pingback: Mosselen in februari | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

