Comfortfood: Roze risotto

Afgelopen week was voor mij best zwaar, qua stage en opleiding. Hard gewerkt, lange dagen gemaakt maar uiteindelijk kwam alles, zoals altijd, goed. Het was zo’n week dat je thuiskomt en eigenlijk helemaal niet meer wilt koken. Gelukkig ken ik mezelf en weet ik dat ik een stuk blijer ben als ik dan toch gekookt heb, dan wanneer ik vriendlief erop uit stuur om frietjes te halen.

Om een lang verhaal kort te maken, deze week was een week van snelle, simpele maar vooral hele lekkere gerechten. Deze roze risotto is daar een voorbeeld van. Risotto is voor mij echt comfortfood. Het is supersimpel om te maken en om te eten. Bovendien ziet deze variant er nog best leuk uit door zijn vrolijke roze kleurtje.

Roze risottoIngrediënten voor 2 personen:

  • 2 rode bietjes
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • olijfolie
  • 2 cm dikke plak knolselderij
  • 150 gram feta, verkruimeld
  • 1/2 bouillonblokje
  • 300 gram risottorijst
  • peterselie, peper en zout

Gebruik je rauwe, verse bietjes, kook ze dan eerst 10 minuten in de schil. Ik gebruikte bietjes die ik al voorgekookt had, en in de schil had ingevroren. Ik kookte ze kort om ze te ontdooien. Haal de bietjes uit het kokende water – wat nu mooi rood is – en spoel ze kort af onder koud water. Je kunt ze nu heel makkelijk schillen. Bekijk je kookwater kritisch, als er zand in zit giet je het weg. Zo niet, dan kun je het gerust gebruiken voor de risotto (dit deed ik). Snijd de bietjes in stukjes en doe ze terug in het kookwater. Voeg een half bouillonblokje toe.

Verwarm ondertussen in een andere pan wat olijfolie. Snipper ui en knoflook en fruit deze kort aan. Snijd ook de knolselderij in stukken en bak deze kort mee. Voeg dan de risottorijst toe. Roer goed en voeg telkens als de rijst droog is een sauslepel rode bouillon (van het bietenvocht) toe. Laat de rijst de bouillon opnemen en blijf roeren en rustig steeds wat bouillon toevoegen. Voeg na een minuut of 10 de stukjes rode biet toe. Blijf bouillon toevoegen totdat de rijst smeuïg wordt. Proef dan en laat het eventueel nog doorkoken (voeg in dat geval weer wat extra bouillon toe) totdat de rijst zacht en gaar is. Roer er de helft van de feta doorheen en serveer met de andere helft van de feta. Bestrooi eventueel nog met peper, zout en peterselie. Smakelijk!

 

 

4 Reacties op “Comfortfood: Roze risotto

  1. Pingback: Groenteburgertjes | De studentenkeuken van Marjolein·

  2. Pingback: Risotto met biet - Equileven·

Geef een reactie

