Foodblogswap: Wortel-pastinaak soep

Voor de foodblogswap mocht ik deze maand koken van de blog van Marleen van Es: etenuitdevolkstuin.nl. Hier vond ik een heleboel mooie recepten met groenten en kruiden uit eigen tuin. Omdat vriendlief en ik sinds vorig jaar ook een stukje tuin hebben, koos ik voor een recept met groenten die daadwerkelijk uit eigen tuin kwamen. Dat zijn er in deze tijd van het jaar niet meer veel: er staat nog salie, rozemarijn, wortel, pastinaak en wat venkel. Ik twijfelde nog even over deze chocolaatjes, maar toen mijn oog op dit spannende soepje viel was de keuze snel gemaakt.

FBS 01-2014

Wij zijn maar met z’n twee, dus paste ik wel de hoeveelheden aan. Ik gebruikte ruwweg 400 gram groenten totaal (dat is een gokje, bij nadere inspectie van de foto’s lijkt het me zelfs nog minder). Ik heb het idee dat de soep eigenlijk iets dunner had moeten zijn, dus wil je liever een dunner soepje, gebruik dan meer water en bouillon. Waarschijnlijk komt het ook doordat ik in verhouding meer linzen gebruikte dan het originele recept. Wij aten deze soep als maaltijdsoep.

Dit recept combineert het zoetige, aardse van de wortel en pastinaak, met het zure, frisse van de limoen en het kruidige, pittige van de ras-el-hanout en komijn. Dat maakt het echt een spannende en verwarmende soep, perfect voor een koude winteravond.

Ingrediënten:

  • 200 gram pastinaak
  • 200 gram wortel
  • 2 tenen knoflook
  • 1 limoen
  • 1 eetlepel komijn
  • 1 ui
  • 1 eetlepel ras-el-hanout
  • 2 blaadjes laurier
  • 1/4 tot 1/2 groentenbouillonblokje
  • 5 eetlepels linzen uit blik
  • peterselie en paprikapoeder
  • olijfolie

Als je groenten uit eigen tuin gebruikt, maak dan de wortels en pastinaken eerst grondig schoon. Schrap ze daarna (eventueel met dunschiller) en snijd ze in grove stukken. Snijd 1 teen knoflook in plakjes. Neem een ovenschaal, doe daar een flinke scheut olijfolie, de eetlepel komijn, het sap van de limoen, de knoflook en de groenten in. Hussel dit goed door elkaar. Zet voor een minuut of 30-40 in de oven op 180 graden. Ik roerde het iedere tien minuten een keertje om.

Ondertussen snijd je de ui en de andere teen knoflook fijn. Deze fruit je even aan in wat olijfolie voordat je de laurierblaadjes, de ras-el-hanout en 4 glazen water toevoegt. Doe er nu ook een kwart (tot een half, maar liever te weinig dan te veel) bouillonblokje bij. Breng dit aan de kook en laat het tien minuten doorkoken. Voeg eventueel water toe als het te veel inkookt.

Als de groenten uit de oven kunnen, voeg je de linzen toe aan de soep. Roer de pastinaak en wortel nog eens goed door en voeg ook deze erbij. Ik spoelde vervolgens de ovenschaal nog even na met een half glaasje water, om alle komijn/knoflook/limoen mee te krijgen. Laat de soep nog 10 minuten doorkoken. Pureer de soep dan met de staafmixer totdat het de consistentie van dikke erwtensoep heeft. Garneer met peterselie en paprikapoeder, of met koriander. Smakelijk!

Groenten vers uit de tuin

Wortel en pastinaak, vers geoogst en gewassen

Groenten geschild gewassen

En dit blijft er van over na schillen en nogmaals wassen

Soep in de pan

Dit was de soep net voor het pureren

Benieuwd wie er van mijn blog kookte? Caroline van Carry’s Kitchen maakte mijn mediterrane ovenschotel met pangasius!

2 Reacties op “Foodblogswap: Wortel-pastinaak soep

  1. Oooh.. wat ontzettend leuk dat je dit recept met groente uit jouw tuin hebt gemaakt! Ik zal je blogpost binnenkort op mijn Facebookpagina zetten! Ik vind het zo leuk! Lekkere soep hè. Echt comfortfood, vind ik.

    • Oeh dankjewel! Het was inderdaad heel lekker, ik heb hem deze week weer op het menu gezet. Ik vond het heel leuk om een recept te vinden met groenten die ik nog in de tuin had staan, wat er niet zo heel veel meer waren, in januari. Is toch leuker, als je van een blog kookt die gebaseerd is op een tuin 😉

Geef een reactie

