Pasta met kip en perzik in roomsaus

Deze pasta is geïnspireerd op een gerecht wat ik ooit in Frankrijk at. We waren daar op vakantie – wandelden met een ezel rond – en we sliepen in gîtes d’étape, een soort bed and breakfasts, maar dan met grotere slaapzalen waar je eet wat de pot schaft bij de/het gastheer/vrouw/gezin. Op een dag kwamen we bij de gîte aan en was daar een bruiloft aan de gang. Best wel vreemd, maar goed. Uiteindelijk bleek dat wij de restjes van het bruidsmaal mochten opeten. Één van die gerechten was parelhoen in roomsaus met perzik, geserveerd met tagliatelle.

Sindsdien maakt mijn moeder regelmatig variaties op dit recept. Dit is mijn eigen versie.

Pasta perzik roomsausEr zijn twee dingen die nogal eens variëren, iedere keer als ik dit gerecht maak. Ten eerste de kruiden van de kip – dat ligt maar net aan waar ik trek in heb, of wat ik in huis heb. Ten tweede de soorten groenten, om dezelfde redenen. Vandaag koos ik voor groene groenten. Ook andere groenten – gele of rode paprika, wortel, prei – doen het erg goed.

Ingrediënten voor 3 á 4 personen:

  • 2 kipfilets
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • 1 courgette
  • 1 groene paprika
  • 2 bosuitjes
  • 1/4 koolraap
  • 4 of 5 halve perziken uit blik
  • 150 ml slagroom
  • 1/2 bakje kruidenroomkaas
  • 1/4 tot 1/2 bouillonblokje
  • tandoorikruiden
  • italiaanse kruiden
  • andere kruiden naar keuze (ik gebruikte ketoembar, paprikapoeder, peterselie en knoflookpoeder)
  • olijfolie
  • 75 g. pasta naar keuze pp. (ik gebruikte biologische volkoren fusili)

Snijd de kip in stukjes, snipper de ui en pers de knoflook. Zet de pasta op in ruim water. Kruid de kip met kruiden naar keuze en bak hem in wat olijfolie en een heel klein scheutje slagroom. Verkruimel het bouillonblokje erboven en voeg de ui en knoflook toe. Snijd ondertussen de courgette, paprika, koolraap en bosuitjes fijn. Voeg de paprika en koolraap eerst toe en dan de courgette en bosuitjes. Laat dit een minuut of 5 meebakken. Snijd ondertussen de perziken fijn. Voeg dan eerst de slagroom toe, laat deze warm worden, en roer er dan de roomkaas doorheen. Laat rustig doorborrelen tot de groenten beetgaar zijn. Proef en breng eventueel nog op smaak met een stukje bouillonblokje of peper/zout. Roer als laatste de stukjes perzik er doorheen. Serveer met de pasta, verse basilicum (ik wist dat ik iets was vergeten!) en wat extra kruidenkaas naar smaak.

Dit recept doet mij altijd terugdenken aan die vakantie. Met parelhoen was het wellicht nog lekkerder, maar eerlijk gezegd heb ik het al zo vaak met kip op dat ik niet meer weet hoe dat precies smaakte. Met kip smaakt het in ieder geval ook heerlijk!

 

 

 

Een Reactie op “Pasta met kip en perzik in roomsaus

Geef een reactie

