Bladerdeegrolletjes en gevulde champignons

De gerechten van kerstavond staan online, dus skippen we een dag en gaan we verder met tweede kerstdag. Ik maakte drie kleine voorgerechtjes: bladerdeeghapjes, gevulde champignons en een kerriesoepje. Het kerriesoepje was niet zo fotogeniek, dus dat recept komt later.

De bladerdeeghapjes maakte ik aan de hand van dit fijne recept. Ik gebruikte rauwe ham van de AH als goedkope studentenoptie voor serranoham en geraspte pittige kaas ter vervanging van parmezaan. Ze waren heerlijk! Deze bladerdeegrolletjes kun je in plaats van als gerechtje ook als hapje serveren, bijvoorbeeld met oudjaar!

2013-12-26 18.00.51

Het tweede kleine gerechtje wat ik maakte waren gevulde champignons. Overal zag ik dit jaar portobello’s voorbij komen. Gevuld met de heerlijkste vullingen zoals spinazie of geitenkaas, als voorgerechtje of als compleet hoofdgerecht. Tweede kerstdag wilde ik een amuse maken en heb ik mij laten inspireren door deze portobello’s.

2013-12-26 17.31.17

Zoals je ziet gebruikte ik twee verschillende vullingen. De helft is gevuld met pesto en geitenkaas, de andere helft met kruidenkaas en tomaat. Natuurlijk kun je talloze andere vullingen bedenken zoals feta en spinazie, geitenkaas met spek en honing, gekruid gehakt of ouderwets met kruidenboter. Ik bakte de champignons in de oven, maar je kunt ze ook gewoon in de pan bakken, of zelfs op de gourmet of barbecue. Deze champignons zijn, net als de bladerdeegrolletjes, ook prima hapjes voor met oudjaarsavond!

Ingrediënten:

  • 2 grote champignons pp.
  • 2 theelepels rode pesto per champignon
  • 1 theelepel zachte geitenkaas per champignon
  • 2 theelepels kruidenkaas per champignon
  • 1 cherrytomaatje per champignon

Draai voorzichtig het steeltje uit de champignons. Verwarm de oven voor op 160 graden. Vul de champignons met pesto of kruidenkaas. Leg bovenop de pesto voorzichtig wat kruimels geitenkaas. Bovenop de kruidenkaas leg je een cherrytomaatje, in vieren gesneden past het precies. Bak de champignons in 15-20 minuten gaar. Smakelijk!

 

Geef een reactie

