Foodblogswap: kip in trappist

Deze maand deed ik voor het eerst mee aan de foodblogswap. Ik mocht koken van de blog Lekker Happen; een blog vol met hartstikke lekkere recepten. Het was moeilijk kiezen, ook omdat de feestdagen eraan komen die natuurlijk al bol staan van veel en luxe eten. Daarom besloot ik voor een meer “doordeweeks” recept te kiezen. Dit recept aten wij op een rustige vrijdagavond.

Ik maakte “Kalkoen met Achelse trappist”. Helaas had ik geen kalkoen, en geen Achelse trappist. Ik verving deze door kip en La Trappe trappist. Bovendien heb ik de hoeveelheden aangepast naar 2 personen: 800 gram vlees en 800 gram wortelen is toch wat veel.

Foodblogswap

Ingrediënten:

– 400 gram kipfilet
– 400 gram wortelen
– 2 uien
– 1 teen knoflook
– 1 eetlepel suiker
– 1 eetlepel kurkuma
– 1 eetlepel kerriepoeder
– 1 eetlepel oregano
– 1/2 flesje trappistenbier
– boter
– peper en zout

Schil de wortelen, snijd ze in schijfjes en kook ze even voor. Snijd ondertussen de uien en kip in grove stukken. Verwarm boter in een pan. Fruit de uien en de geperste teen knoflook kort aan. Voeg dan de kip, kerrie, kurkuma, oregano en peper en zout toe. Bak tot de kip lichtbruin is. Dan pas doe je er het bier bij. Het geheel laat je rustig doorpruttelen – een minuut of 8 – voordat je de wortelen toevoegt. Maak op smaak met wat suiker en eventueel nog wat peper/zout. Ik serveerde het met rijst. Smakelijk!

Ik was blij verrast! De combinatie kerrie en trappistenbier leek mij in eerste instantie erg vreemd, vandaar dat ik geïntrigeerd was door dit recept. Maar hoe vreemd het ook mag klinken, het smaakte wel heerlijk! Fijn recept, dat me inspireert om vaker vreemde combi’s uit te proberen.

3 Reacties op “Foodblogswap: kip in trappist

  1. Pingback: Chicken in Trappist beer | The Dutch Student Kitchen·

Geef een reactie

