Pesto met avocado en kofte-balletjes met linzen

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier een recept plaatste. Door mijn stage en opdrachten voor school komt het er gewoon niet van. En ja, ik moet toegeven dat ook ik dan wel eens een pizza in de oven schuif, of een snelle soep maak. Geen blog-materiaal dus. Vandaag maakte ik echter iets met avocado. En als ik iets met avocado maak, moet dat wel blog-waardig zijn, want ik maak nooit iets met avocado. Na een zoektocht op facebook maakte ik deze pesto. Doordat mijn blender niet zo lief was, is het resultaat iets grover, maar dat is eigenlijk wel lekker. Houdt ’t spannend hè, stukjes erin!

Avocado pesto

Hij was erg lekker, maar helaas hadden wij goedkope gnocchi en waren die niet zo lekker. Volgende keer gewoon met pasta dus! Of op een broodje.

En dan had ik jullie nog het recept beloofd van de kofte-balletjes. Ik had al verklapt dat ik het recept hier had gevonden. Maar ik had ook al verteld dat we er stiekem wat aanpassingen aan hadden gedaan. Nu dan dus mijn versie van de kofte-balletjes. Het waren overigens alleen maar balletjes geworden omdat de mooie vormen van Eslem ons niet lukten…

KofteballetjesDe balletjes dus! Met een pide ernaast.

Ingrediënten voor mijn versie:

– 1 kopje rode linzen (van de toko)
– 1 kopje bulgur (Lassie – volgens mij is dit iets grover)
– 1 ui
– 3 bosuitjes
– scheutje citroensap
– 1 blikje tomatenpuree
– chilipoeder
– ketoembar
– gembersiroop
– zout en peper
– scheutje olijfolie
– water

Verder volg je gewoon de instructies zoals Eslem die geeft. In plaats van 100 ml zonnebloem olie gebruikte ik een scheutje olijfolie en wat water, en ik verving de citroen en granaatappelsap door citroensap. Ook de bul biber verving ik – ik gebruikte daarvoor een flinke snuf chilipoeder, wat ketoembar en wat gembersiroop. De peterselie heb ik weggelaten, die had ik niet in huis. Bovendien had ik geen geduld en heb ik maar zo’n 20 minuten gewacht voordat ik ging kneden. De linzen waren wel gaar, maar nog niet uit elkaar gevallen.

De balletjes serveerden we lauw-warm. Ik moet zeggen, ze smaakten echt heerlijk! Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten – mijn vorige ervaringen met bulgur waren niet al te best. Maar dit was echt heel lekker. Vriendlief nam ze zelfs de volgende dag koud mee als lunch! Ik denk ook dat ze het goed doen als hapje op een feestje ofzo. Ze waren echt heel stevig en vielen niet zomaar uit elkaar. Ideaal dus.

Verder heb ik de afgelopen week niet veel bijzonders gekookt. Ik maakte snelle pizzabroodjes, at tomatensoep (wellicht volgt er nog ooit een recept) en ging bij mijn ouders in de kost tijdens het weekend. Daar maakte mama overigens speciaal voor mij – en een beetje voor m’n zusje – hachee met spruitjes. En we gingen ook nog uit eten, waar ik hertenrugfilet koos. Jaja, ik heb het maar zwaar gehad!

Ik zal proberen om de komende weken weer wat meer te posten. Ik beloof echter helemaal niets, de eerste deadline staat maandag, de tweede 20 december en de derde 10 januari. Stress alom dus. Ik hoop maar dat jullie me vergeven!

Een Reactie op “Pesto met avocado en kofte-balletjes met linzen

  1. Pingback: Foodblogswap: Baklava en appel-strudel | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

