Vegetarische mediterrane ovenschotel

Aubergine. Je houdt ervan of je haat het. Zowel mijn vader als mijn vriend vallen in de ‘haters’-groep: ze noemen het een ‘vieze paarse spons’. Helaas houden mijn moeder en ik er wel van. Helaas omdat deze vrucht dus toch regelmatig in het eten verschijnt. Gelukkig heb ik wat betreft dit recept een compromis gesloten. Omdat wij meestal maar met z’n tweeën eten maak ik twee versies in één schaal: één helft zonder aubergine voor vriendlief en de andere helft met (extra veel) aubergine voor mij.

Ovenschotel2

Ingrediënten:

  • 1/2 courgette
  • 3 á 4 tomaten
  • 1/2 aubergine
  • 1 bol mozzarella
  • 2 grote aardappels
  • 5 cm prei
  • olijfolie
  • peterselie
  • zout

Was de groenten. Schil de aardappels en snijd deze in dunne plakken. Kook de aardappelplakken in 5 minuten even voor. Snijd ondertussen de aubergine, courgette, tomaten en mozzarella ook in dunne plakken en de prei in ringen. Leg de aubergine op een keukenpapiertje met wat zout: zo raken ze wat van hun overtollige vocht kwijt en doen ze niet zo sponzig aan. Dep ze goed droog. Doe een dun laagje olijfolie in een ovenschaal en verwarm de oven vast voor op 200 graden. Giet de aardappels af en spoel ze af met koud water totdat je ze zonder problemen kunt vastpakken.

Bouw nu de ovenschotel op: begin bijvoorbeeld met aubergine, daartegenaan leg je tomaat, vervolgens een stukje courgette, dan een plak aardappel en een plak mozzarella. Herhaal totdat je bij het eind bent. Wil je het liever zonder aubergine? Laat die er dan tussenuit – je zult dan iets meer courgette en tomaat nodig hebben. Doe hetzelfde met de volgende rij (of maak nog een paar rijen – als je ovenschaal groot genoeg is). Ik vul het midden op met wat ik over heb; vandaag eigenlijk een paar plakjes van alles behalve tomaat. Steek hier en daar een paar preiringen tussen de groenten en strooi er ook wat overheen. Giet er nog een klein scheutje olijfolie overheen, bestrooi met zout en peterselie en bak 20 minuten op 200 graden totdat de groenten gaar zijn en de kaas gesmolten. Serveer eventueel met salade, brood of vlees. Smakelijk!

PS. Ik heb deze ovenschotel ook ooit gemaakt met lente-uitjes in plaats van prei. Ik denk dat ik dat eerlijk gezegd nog lekkerder vond, maar ik kon ze nu nergens krijgen.

PPS. Ik kreeg via facebook de vraag wat ik met restjes deed. Ik schijn namelijk nogal vaak een halve courgette, een stukje prei of een half bakje champignons te gebruiken in mijn recepten. Dit is zo’n recept waarbij ik mooi halve groenten op kan maken die ik nog heb liggen. Alles wat je in mooie plakken kunt snijden kan er eigenlijk in.

PPPS. Die laatste opmerking dat alles er wel in kan bracht mij op het volgende idee: een herfstversie van deze ovenschotel met knolselderij, winterwortel, koolraap, grote champignons, aardappel en belegen kaas. Ik vrees alleen wel dat zo’n versie minder kleurrijk zou worden. Misschien rode bietjes toevoegen. Ik ga er over nadenken 😉

Geef een reactie

