Budgetteren dag 2: pides met spinazie

Vandaag het vervolg op de uitdaging van gisteren. Het plan is om deze week iedere dag goedkoop, gezond, lekker en snel te eten, met ingrediënten die ik in één keer boodschappen doen heb gehaald. Het idee: door minder vaak boodschappen te doen bespaar ik geld. Het laatste onderdeel van de uitdaging was bij te houden wat ik deze week eet en hoeveel dit per maaltijd kost.

Nu dus deel 2: Turkse pides met spinazie, feta en ei.

Ik las ooit deze blog van Kim op haar blog Kokkimmetje.wordpress.com. Diezelfde avond maakte ik het recept met groot succes en sindsdien maak ik bijna iedere week wel een keer Kim’s pides. Zaterdag kocht ik spinazie, met het idee: “We zien wel wat we er mee maken”. En vandaag kwam ik op het idee om, in het kader van de budgetmaaltijden, hier een complete maaltijd van te maken.

Turkse pidesIk heb de hoeveelheden van het originele recept aangepast om zo van een lunchgerecht een hoofdgerecht te maken. Het is even werk omdat het deeg moet rijzen, maar het resultaat mag er zijn!

Ingrediënten voor 2 grote pides (1 per persoon dus):

Voor het deeg:

  • 250 gram tarwebloem (€0,15 – €0,40 voor 1 kilo)
  • 200 ml lauwwarm water (-)
  • 25 gram verse gist (€0,25 bij de bakker)
  • 3 eetlepels olijfolie (€0,10 – fles voor 4 euro)
  • Snufje zout (-)
  • Snufje suiker (-)

Voor de vulling:

  • 1 ui (€0,10 – 2 kilo kost €1,49)
  • 200 gram verse spinazie (€0,50 – €0,99 voor 400 gram)
  • 150 gram witte kaas of feta (witte kaas: €0,83 – €1,11 voor 200 gram)
  • 2 eieren (€0,36 – €1,09 voor 6 stuks)
  • Scheutje olijfolie (€0,10 – fles voor 4 euro)
  • Peper (-)

In plaats van vier kleine broodjes maak je hiermee dus 2 grote pides. Begin met het maken van het deeg. Los de gist op in het water en meng dit met de bloem. Voeg olijfolie, zout en suiker toe en kneed tot een samenhangend deeg. Voeg eventueel meer bloem toe als het te nat is. Zet de kom een half uurtje op een warme plek zodat het deeg kan rijzen.

Maak ondertussen de vulling. Snipper een ui, fruit deze even aan in wat olie. Snijd de spinazie in kleinere stukken – laat de steeltjes gewoon zitten, die kun je ook eten. Haal hele harde of rotte stukken natuurlijk wel weg. Voeg de spinazie bij de ui en roerbak mee totdat die geslonken is. Verkruimel de witte kaas (of feta, maar dat is duurder) boven de spinazie en roer deze er doorheen.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Pak na een half uurtje rijzen je deegbal, halveer hem en rol de twee delen op een met bloem bestoven plank of werkblad uit tot dunne plakken (ongeveer een halve centimeter dik). Rol de randen van de plakken op, zodat je een soort kuipjes krijgt om de vulling in te doen. Verdeel het spinaziemengsel over het deeg. Breek een ei in een kopje en laat rustig eerst het eiwit en daarna de dooier op het broodje lopen. Prik de dooier eventueel door als je dat lekker vindt. Bestrooi met peper en bak 25-30 minuten op 200 graden. Serveer direct. Smakelijk!

Deze maaltijd kostte mij in totaal €2,29 ofwel €1,15 per persoon. Als ik alleen de boodschappen van deze week meetel kom ik op €1,94 ofwel €0,97 pp. Ik heb in dit geval suiker, zout en peper niet meegeteld omdat deze in hele kleine hoeveelheden worden gebruikt. Al met al: weer een geslaagde budgetmaaltijd!

PS. Ik heb nog niet bedacht wat ik met de overgebleven kapucijners van gisteren ga doen. Heb je tips? Laat het me weten! Ik heb nu bovendien ook nog een halve zak spinazie (ongeveer 200 gram) over. Deze doe ik vaak op brood met vleeswaren of roomkaas, maar heb je hierover nog tips dan zijn die natuurlijk ook van harte welkom!

 

9 Reacties op “Budgetteren dag 2: pides met spinazie

  1. Dit klinkt echt heerlijk! Ga het snel eens maken.
    ps ik maak kapucijners altijd the old fashioned way: met gebakken spekjes, knoflook en ui. Heerlijk. Zeker met zoetzure komkommer!

    • Dankjewel! Het was ook erg goed bevallen 🙂 Ik ben heel benieuwd naar de old-fashioned kapucijners, misschien moet ik die toch ook maar een keer uitproberen. Is het een volledige maaltijd met spekjes, ui en knoflook? Dan past het zeker in mijn budget-week!

      • Ja ik eet het gewoon zo, al weet ik niet of je met een half blik genoeg hebt voor 2.
        Wel met de komkommer erbij voor wat groen op mijn bord!

  2. Pingback: Traditionele kapucijners en roti – budgetweek dag 3 en 4 | De studentenkeuken van Marjolein·

  3. Pingback: Mini trifle met pepernoten en mandarijn | De studentenkeuken van Marjolein·

  4. Pingback: Pesto met avocado en kofte-balletjes met linzen | De studentenkeuken van Marjolein·

  5. Pingback: Conclusie budgetweek en pompoen-champignonsoep | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

