Over bonnetjes sparen, een nieuw motto en kapucijners in de curry.

De afgelopen paar weken heb ik iets gedaan wat ik echt nooit doe: bonnetjes verzamelen! Als arme studentjes hebben wij natuurlijk geen topinkomen, maar we komen altijd wel rond. Nu we binnenkort gaan verhuizen en de huur omhoog gaat, vond ik dit een goed moment om eens te kijken hoeveel geld we nou eigenlijk uitgeven. Na enkele weken bonnetjes sparen was het tijd om de balans op te maken. De conclusie: we geven enorm veel uit aan boodschappen! En dus gaat deze week het roer om.

Ons nieuwe motto is dan ook: Budgetteren kun je leren!

Bonnetjes

Ik heb voor deze week een driedelig stappenplan opgesteld.

Stap 1: verander van supermarkt. Ik ben naar de LIDL geweest in plaats van de Albert Heijn. Dat scheelt veel!
Stap 2: hoeveel kost een maaltijd nou eigenlijk? Daarom ga ik deze week per maaltijd bij houden hoeveel deze heeft gekost. Het streven is onder de €2,00 pp. te blijven.
Stap 3: niet meer tussendoor boodschappen doen. Als het goed is heb ik zaterdag alles in huis gehaald om een week van te kunnen eten. Ik hoop dat het lukt!

Vandaag ben ik begonnen met deze budget-week. We aten curry met kapucijners. Kapucijners? Dat zijn toch die gekke erwten, die je met spek en piccalilly eet? Ja, die ja. Dit was weer zo’n ingrediënt wat ik nooit gebruik, maar waarvan ik dus wel een blik had gekocht. De combi met spek en piccalilly leek mij dan weer niet zo’n succes, dus verwerkte ik ze in een curry. Denk aan kikkererwten, maar dan anders. En hoe vreemd deze combinatie ook mag klinken, het smaakte echt heerlijk. We hebben de pan uitgeschraapt!

Kapucijners in curry-saus

Ingrediënten voor 2 personen:

– 1/2 blik kapucijners (€0,50 – €0,99 voor 800 gram)
– 1 ui (€0,10 – 2 kilo kost €1,49)
– 2 teentjes knoflook (€0,10 – drie bollen voor €1,00)
– 1 rode peper (€0,33 – 3 pepers kosten €0,99)
– 1 blikje tomatenpuree (€0,07)
– 1/2 blik kokosmelk (€0,50 – heel blik €1,00)
– 1 paprika (€0,50 – drie paprika’s €1,50)
– 1 blikje bamboescheuten (€0,72)
– 1-2 eetlepels currypasta (€0,20 – 2 euro voor een grote pot)
– snufje ketoembar (€0,05 – een heel potje kost €0,74)
– 1/2 bouillonblokje (€0,03 – 1 euro voor een pakje van 20 stuks)
– scheutje olijfolie (€0,05 – 4 euro voor een fles)

Snijd de ui, peper en knoflook fijn. Verwijder de zaadjes van de peper als je niet van heel heet houdt. Ik verwijder ongeveer de helft van de zaadjes, dan is de curry lekker pittig, maar niet te. Fruit deze aan in een scheutje olijfolie. Doe de currypasta en de ketoembar erbij en laat dit even pruttelen. Snijd de paprika fijn en voeg deze toe. Laat ook dit even roerbakken. Voeg dan de kokosmelk, tomatenpuree, een half bouillonblokje en een glas water toe. Wacht tot dit kookt, roer af en toe. Giet ondertussen de kapucijners en de bamboescheuten af. Als de saus kookt doe je het halve blik kapucijners en het blikje bamboescheuten erbij. Laat weer goed doorkoken, roer af en toe en laat het wat indikken. Serveer in kommetjes, met augurken of uitjes als zure tegenhanger. Smakelijk!

In totaal kostte deze maaltijd voor 2 personen mij dus €3,05, of €1,53 per persoon. Als ik niet meetel wat ik nog in huis had, kom ik op €1,67. Dat is net geen €0,84 per persoon. Budgetmaaltijd? Check!

PS. Bij budgetteren hoort natuurlijk ook restjes goed gebruiken. Ik heb al ooit een restjes-menu gemaakt, maar deze week ga ik er extra goed op letten dat ik niks laat bederven in de koelkast. Dat betekent dat we nog een keer kapucijners eten – ik heb immers maar het halve blik gebruikt! Heb je een recept wat ik zeker moet uitproberen? Laat het me weten!

PPS. Sommige dingen laten zich gemakkelijker bewaren dan anderen. Vroeger kon ik halve blikjes kokosmelk na een paar dagen koelkast steevast weggooien. Laatst las ik echter dat je kokosmelk heel goed kunt invriezen, en dat als je dat in ijsblokzakjes doet, je altijd perfect doseerbare porties kokosmelk hebt. Ik heb het getest en het werkt prima!

PPPS. De prijzen zijn gebaseerd op aankopen bij de LIDL, C1000 of AH (schuingedrukt) of – als ik het betreffende ingrediënt nog in huis had – op een schatting aan de hand van het alwetende internet (schattingen zijn niet schuingedrukt).

8 Reacties op “Over bonnetjes sparen, een nieuw motto en kapucijners in de curry.

  1. Pingback: Budgetteren dag 2: pides met spinazie | De studentenkeuken van Marjolein·

  2. Pingback: Traditionele kapucijners en roti – budgetweek dag 3 en 4 | De studentenkeuken van Marjolein·

  3. Pingback: Liebster Award deel 2 | De studentenkeuken van Marjolein·

  4. Pingback: Bloemkoolcurry | De studentenkeuken van Marjolein·

  5. Pingback: Conclusie budgetweek en pompoen-champignonsoep | De studentenkeuken van Marjolein·

  6. Pingback: Sinaasappel-perenchutney | De studentenkeuken van Marjolein·

  7. Pingback: Lauwwarme pastasalade met oerwortel | De studentenkeuken van Marjolein·

  8. Pingback: Kapucijnersoep - Equileven·

Geef een reactie

