Bloemetjes en lasagne

Dinsdag was de grote dag: de uitreiking van mijn Masterdiploma. Officieel ben ik nu dus student-af, ware het niet dat ik afgelopen september heb besloten om nog een jaartje door te gaan met een post-master. Nog steeds de studentenkeuken van Marjolein dus. Alleen mag ik mezelf nu officieel MSc. noemen. En daar hoorden natuurlijk bloemetjes bij!

Van mijn ouders, een vriendin en de studievereniging had ik een mooi boeketje en twee rozen gekregen. Vandaag kwam vriendlief ook nog eens thuis met een boeketje, omdat hij het niet kon verkroppen dat hij me nog geen bloemen had gegeven.

Bloemetjes

Behalve het boeketje van vriendlief stond mijn avond in het teken van lasagne. Lekker vers gemaakt met verse groenten, zelfgemaakte tomatensaus en kip. Normaal maak ik hem vegetarisch of met rundergehakt, maar we hadden nog kipfilet liggen die bijna aan de datum was. Maar laat de kip eruit en je mist niets!

En omdat bloemetjes nou eenmaal veel mooier fotomateriaal zijn dan lasagne, moeten jullie het hiermee doen. Helaas! Gelukkig kent iedereen het idee van lasagne wel. Een ovenschaal met daarin laagjes pasta, laagjes tomatensaus, afgetopt met bechamelsaus en kaas. Yummie!

Ingrediënten voor 2 á 3 personen:

– 1 kipfilet (optioneel)
– 2 uien
– 1/2 winterwortel
– 1/2 pastinaak
– 1/2 paprika
– 1/3 courgette
– 2 tenen knoflook
– 1 blik gepelde tomaten
– 1 blikje tomatenpuree
– tijm
– basilicum
– water
– suiker
– zout
– bouillonblokje
– olijfolie
– lasagnebladen
– béchamelsaus
– geraspte kaas

Voor de béchamelsaus:
– 50 gram boter
– 500 ml melk
– 2 eetlepels bloem
– zout
Of een pakje béchamelsaus, dan volg je gewoon de aanwijzingen op de verpakking.

Snipper de ui en fruit deze samen met één uitgeperste teen knoflook aan in wat olijfolie. Snijd de kip in stukjes en bak deze kort mee. Kruid met een klein stukje bouillonblokje, wat basilicum en wat tijm. Fruit ondertussen in een andere pan de andere ui aan in wat olie. Voeg de gepelde tomaten, een schepje suiker, een half bouillonblokje en wat tijm toe en laat rustig inkoken tot een saus. Schil de wortel en pastinaak met een dunschiller. Snijd dan de groenten in grove stukken en voeg deze bij de kip. Laat dit gaar worden. Als je tomatensaus is ingekookt voeg je hem bij je groenten/kip-mengsel. Roer nu de inhoud van het blikje tomatenpuree toe en voeg eventueel water toe als het niet dik genoeg is. Maak de béchamelsaus: Smelt de boter, voeg 2 eetlepels bloem toe en roer goed. Roer er dan een halve liter melk doorheen en wacht tot het indikt. Maak op smaak met zout. Of neem een pakje en volg de aanwijzingen op de verpakking.

Verwarm ondertussen de oven voor op 190 graden (200 elektrisch). Maak in een ovenschaal laagjes van de saus en de lasagnebladen. Begin met saus, eindig met lasagnebladen. Doe hieroverheen de béchamelsaus. Strooi daarna de geraspte kaas eroverheen. Bak in 30-40 minuten totdat je met een vork zo door de lasagnebladen heen prikt. Serveer met salade met een frisse dressing. Smakelijk!!

PS. Ik heb deze lasagne ook ooit veganistisch gemaakt. De kip heb ik weggelaten, de melk vervangen door sojamelk en de kaas door broodkruim. Smaakte ook prima!

Geef een reactie

