Liebster award

Wauw, kom ik thuis van een etentje bij vrienden, zie ik dat ik zomaar een award heb gekregen! Charlotte van De Kokende Student (in Parijs) gaf deze Liebster Award met bijbehorende 11 vragen aan mij door.

De Liebster Award is een virtuele prijs waarmee blogs met <1000 volgers, of beginnende blogs in de spotlight worden gezet. Het doel van deze award is om nieuwe blogs te ontdekken en de personen achter deze blogs te leren kennen. De award is een doorgeefprijs, dus iedere blogger mag de prijs vervolgens weer doorgeven aan andere blogs die hij of zij inspirerend vindt.

liebster-award

1. Waarom ben je een blog begonnen?

Ik begon ooit een blog nadat ik de boekenkast had opgeruimd en stapels recepten tegenkwam. Eigenlijk wilde ik deze uitzoeken en, heel ouderwets, in een mooi schrift plakken. Ik kwam er echter al snel achter dat dat niet zo goed werkte (de lijm was na 3 pagina’s al op, alles kreukte en het hele huis lag vol snippers) dus besloot ik om de beste recepten uit de stapel te digitaliseren. Na een tijdje kwamen daar steeds meer eigen recepten bij.

2. Wat is de populairste pagina op je blog en welke vind je zelf het leukst?

Het populairste recept op mijn blog is er één uit de oorspronkelijke stapel: Twee keer taart, zonder oven. Blijkbaar zijn er veel mensen die geen oven hebben en toch taart willen maken. Arretjescake (ook zonder oven) doet het ook erg goed. Mijn eigen favoriet is Roti. Een Surinaams gerecht waarvan ik echt twee dagen kan genieten, ik maak hiervan expres dubbele porties! De tweede dag is het nog lekkerder dan de eerste.

3. Wat is de raarste zoekterm in je stats geweest?

Voor deze vraag moet ik echt gaan zoeken in de statistieken. Blijkbaar is er ooit iemand bij mij terecht gekomen nadat hij/zij op “bleekselderij bereid” had gezocht. Ik kan me niet herinneren dat ik een recept met/voor bleekselderij heb gepost. De allervreemdste is toch wel “marjolein musli”. Of dat diegene werkelijk de mueslirepen had gezien en die terug zocht, of een recept zocht voor muesli, gecombineerd met het keukenkruid Marjolein, is mij nog altijd een raadsel.

4. Luister je muziek tijdens het koken? Welke?

Nee… Eigenlijk niet. Ik kan het toch niet horen door de afzuigkap en het gepruttel. De radio staat wel aan overigens, meestal op 3FM. Als ik erg vrolijk ben dan zing of neurie ik wel eens hardop, maar daar wil ik liever niemand mee lastig vallen. Dat gebeurt dus alleen als ik alleen thuis ben, haha!

5. Je mag over 5 minuten een taxi instappen op weg naar het vliegveld en een reis naar keuze maken, waar ga je heen?

Dan zou ik als eerste naar Chili gaan, op bezoek bij vrienden. Daarna zou ik de rest van mijn studiegenootjes all over the world op gaan zoeken. Tijdens mijn master heb ik enorm veel mensen leren kennen, uit Duitsland en Nederland, maar ook uit Chili, Brazilië, China, Bangladesh, Zuid-Afrika, Portugal, Litouwen en ik vergeet er nu vast een paar. Maar ik zou het liefst en het eerst naar Zuid-Amerika vliegen, ik ben nog nooit op dat continent geweest. De mensen, maar ook het eten en de cultuur, spreken me enorm aan.

6. Wat is je lievelingskeuken?

Dan ga ik toch voor Italiaans, al maak ik de laatste tijd veel curry’s. Thais, Indisch of meer Surinaams, dat maakt me niet uit, maar curry’s zijn de laatste paar weken echt favoriet hier. Dat verandert overigens wel weer, over een paar weken houd ik vast van Hollandse kost. Of Engelse. Net waar mijn hoofd naar staat. Italiaans is wel wat constanter favoriet, dus als ik moet kiezen ga ik toch daarvoor!

7. Welk gerecht uit de Hollandse keuken vind je het lekkerst?

Hachee. Dit is echt mijn favoriete Nederlandse gerecht. Voor de rest houd ik helemaal niet van stamppot, of aardappels-vleesch-groenten. Maar hachee, het liefst gemaakt door mijn moeder, daar mag je me voor wakker maken. Spreekwoordelijk dan he 😉

8. Welk ingrediënt heb je altijd in huis?

GroentenIk heb altijd mijn halve koelkast vol liggen met verse groenten. Zonder dat kan ik echt niet koken. Verder heb ik ook altijd wel blikjes gepelde tomaten en biologische volkoren pasta in huis. Dat is gewoon handig, dan heb je altijd eten!

9. Welk ingrediënt heb je NOOIT in huis?

Toetjes… Slecht he? Mijn vriend en ik eten echt bijna nooit een toetje. Alleen maken we af en toe rijstepap als er rijst over is. Ik geef zelf veel meer om een goed voor- en/of hoofdgerecht, het toetje mag van mij geschrapt worden. Als er mensen komen eten en ze vragen of ze iets mee moeten nemen is het antwoord dan ook steevast: “Ehh… Doe maar een toetje!”.

10. Van wie heb je leren koken?

Daar kan ik heel kort in zijn: van mama! Mijn moeder kan echt de lekkerste dingen maken. Als ik in het weekend kom eten staat er vaak zelfs iets extra lekkers op tafel, want het feit dat haar dochter(s) mee-eten moet gevierd worden. Meestal genieten we dan van een heerlijke lasagne, een perfect gebakken biefstukje (dit kan mijn vader overigens misschien nog wel beter) of bovengenoemde geweldige hachee. Dankjewel mam!

11. Wat is je favoriete comfort-food?

En ook hier kan ik weer heel kort antwoorden: chocola. Al wordt ik ook erg blij van vers fruit (vooral net van de boom) of van een stukje lekkere kaas. Ik heb nu een 50+ belegen geitenkaasje liggen, waarvan we al dagenlang stukjes snoepen. Ik geloof niet dat die een recept gaat halen, hij is veel te lekker om zo op te eten!

Tot slot is aan mij de eer om deze award door te geven aan andere blogs. Ik wil hiervoor de volgende blogs feliciteren:

Voor jullie heb ik ook 11 vragen:

  1. Waar haal je de inspiratie voor je blog vandaan?
  2. Wat is je favoriete kookboek?
  3. Heb je een recept wat ooit grandioos is misgegaan, en wat toch op je blog is beland?
  4. Zonder welk keukenapparaat kun je echt niet leven?
  5. Kun je je kookstijl beschrijven in 3 woorden?
  6. Waar kan iemand je ’s nachts voor wakker maken?
  7. Wat is je favoriete land/streek? Waarom?
  8. Wat zou je doen met 10.000 euro?
  9. Heb je iets in je keuken staan, een ingrediënt of een apparaat, wat je eigenlijk nooit gebruikt? Waarom?
  10. Wie zou jou wel een (kook)workshop mogen geven?
  11. Heb je huisdieren? Welke? Of zou je ze willen? Ik houd heel erg van dieren, vandaar deze totaal ongerelateerde vraag als afsluiter 😉

Ik hoop dat jullie de Liebster award weer willen doorgeven en ben erg benieuwd naar jullie antwoorden!

liebster-blog-award-banner-300x110

 

PS. De spelregels voor het doorgeven nog even op een rijtje:
Link mijn blog op je pagina en beantwoord mijn vragen. Als je de award door wil geven, doe dat dan aan 5 bloggers, die minder dan 1000 volgers hebben en stel ze 11 vragen.

Een Reactie op “Liebster award

  1. Pingback: Liebster Award deel 2 | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

