Irish coffee en de oogst van een herfstige dag

Dat het weer vandaag niet al te best was, zal niemand zijn ontgaan. En waar is dit weer perfect voor? Juist. Een herfstwandeling, om gewapend met tassen en bakjes, allerlei lekkernijen uit de natuur te sprokkelen. In en rondom de tuin wel te verstaan, want zelfs daar raak je al doorweekt.

Toen we binnenkwamen, tot op het bot doorweekt, vond ik een fles whiskey in de vriezer. Deze haalde ik eruit – de slee- en meidoornbessen moesten er immers in – en gebruikte ik om een heerlijke verwarmende drank te maken. Irish Coffee. Dat hadden we wel verdiend! Houd je niet van koffie of whiskey, kijk dan eens hier voor een andere hartverwarmende drank!

Irish CoffeeZie hier, het resultaat. Helaas in bierglazen, omdat we als arme studentjes natuurlijk geen speciale Irish Coffee glazen hadden. Aan de zijkant liggen zelfs nog wat peren die we ook vandaag hebben geplukt. De laatste van de boom. Helaas!

Voor de Irish Coffee gebruikte ik:

– Bruine basterdsuiker
– Whiskey
– Koffie
– Slagroom

Zet sterke koffie, tel ongeveer 1,5-2 koppen per persoon. Doe in ieder glas 2 theelepels bruine basterdsuiker. Schenk hier een borrelglaasje whiskey op. Draai rondjes met het glas, zodat de suiker oplost in de whiskey. Klop ondertussen de slagroom lobbig – dat is net niet stijf. Voeg GEEN suiker toe, ik heb gelezen dat de room, als hij gezoet is, meteen vermengt met de koffie. Dan krijg je niet het mooie laagjes effect wat je hierboven ziet. Ondertussen zal de koffie wel klaar zijn. Schenk ongeveer 1,5 kopje koffie op de whiskey, of zoveel als je zelf denkt dat lekker is. Schenk er dan voorzichtig de slagroom op. Serveer direct.

O ja. Over de oogst van vandaag. Ik zal eens een foto laten zien van het resultaat van ons pluk-en-verzamel-avontuur.

OogstJe ziet appeltjes en peertjes, eikeltjes en walnootjes. In de zakjes zitten sleedoornbessen en meidoornbesjes, die had ik al ingevroren voordat ik bedacht had dat ze op de foto mochten. Deze bessen moeten eerst vorst hebben gezien voordat zij eetbaar zijn. Helaas zijn de vogels er dan vaak eerder bij dus is het een goed idee om ze in te vriezen. Ik ben erg benieuwd hoe zij zullen smaken, en wat ik er mee ga maken. Als je ideeën hebt hoor ik dat graag!

Een Reactie op “Irish coffee en de oogst van een herfstige dag

  1. Pingback: Wildplukken in eigen tuin | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

