Vega-burgers met kerrie

Vega-burgers met kerrie

Hamburgers zijn niet mijn favoriete vlees. Ik houd echter wel van vega-burgers! Zelfgemaakt natuurlijk. Bij een barbecue kies ik nooit hamburgers, maar wellicht is deze vega-burger een goede vervanger! Ik kende hem al met kidneybonen, champignons en bleekselderij, maar nu kwam ik een versie met kerrie tegen. Dat moest ik uitproberen!

De inspiratie voor dit recept kwam ik tegen op facebook (waarvoor dank, Judith!), waar een link naar Pinch of Yum mij verleidde met heerlijke “Curried Veggie Burgers”. Na inspectie van mijn voorraadkast en een tocht naar de supermarkt kon mijn vega-burger avontuur beginnen. Het is een aangepaste versie geworden, omdat ik rijst erin toch een beetje veel van het goede vond, en omdat ik per ongeluk 2 blikken kikkererwten had in plaats van linzen en kikkererwten. En omdat mijn kast vol kruiden/specerijen mij beschuldigend aankeek toen ik alleen kerrie en kurkuma wilde gebruiken.

Ingrediënten:
– 1 ui
– 2 tenen knoflook
– een flinke scheut gezeefde tomaten
– water
– een half groentenbouillonblokje
– 1 boterham
– 1 blik kikkererwten
– een handje cashewnoten
– 1 eetlepel kerriepoeder
– 1/2 eetlepel kurkuma
– een flinke snuf paprikapoeder
– tabasco
– gembersiroop
– een halve wortel
– olijfolie

Voor erbij:
– mango in friet-repen
– yoghurt
– chili-saus

Snipper de ui en knoflook heel fijn. Fruit deze aan in wat olie, voeg een scheut gezeefde tomaten toe, en wat gembersiroop, het bouillonblokje, de kerrie en de kurkuma. Voeg een glas water toe en laat rustig een kwartiertje pruttelen tot het een vrij dunne saus is. Doe ondertussen de boterham in stukjes in de blender om er kruimels van te maken. Doe deze in een kom en verkruimel nu de cashewnoten in de blender. Voeg deze bij het brood. Roer dit mengsel door de kerriesaus. Haal van het vuur af, blijf roeren tot het een soort deeg is. Doe dan de kikkererwten in de blender. Voeg deze bij het deeg. Snijd de wortel in kleine stukjes en doe ook deze met wat water in de blender. Voeg ook bij het mengsel. Roer weer goed, voeg paprikapoeder en tabasco toe naar smaak. Ik heb op dit punt de helft van het deeg nogmaals in de blender gedaan met wat water, zodat het allemaal wat fijner werd. Als je van grote stukken in je burger houdt, kun je dit overslaan.

Vorm vervolgens kleine burgertjes van het deeg. Verhit olie in een wok en bak hierin één voor één de burgertjes. Wanneer ze aan één kant goudbruin zijn, kun je ze omdraaien met behulp van een bord. Duurt ongeveer 3 tot 5 minuutjes per burger. Serveer met mango-frieten, yoghurt en chilisaus. Smakelijk!

Een Reactie op “Vega-burgers met kerrie

  1. Pingback: Groenteburgertjes | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

