Appel Crumble – mijn favoriete manier om appels op te maken

In september houd ik altijd appels over. Niet alleen vers van de boom, maar ook omdat ik toch gewoon appels koop, en tsjah, als ik er dan zo veel heb dan moet ik die ergens in verwerken. Een van mijn favoriete nagerechten met appel is appel crumble. Zacht gegaarde appels met een knapperig deegkorstje. Heerlijk!

Appel Crumble

De appel crumble net uit de oven met groen uitzicht!

Ingrediënten:

– 3 appels
– een scheutje diksap
– flinke snuf kaneel (of 2, of 3)
– 2 delen bloem (bijv. 200 gram)
– 1 deel suiker (bijv. 100 gram)
– 1 deel boter (bijv. 100 gram)
– klein snufje zout

Snijd de appels in stukjes, meng met diksap en kaneel en zet op laag vuur in een pannetje voor een minuut of 5. Snijd ondertussen de boter in kleine klontjes door de bloem, voeg de suiker en een klein snufje zout toe en kneed dit tot een deeg. Als je er geen bal van kunt vormen is dat niet zo erg, het moet kruimelig zijn. Proef het deeg en voeg eventueel suiker of bloem toe, afhankelijk van of je het zoet genoeg vindt. Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de appels in een ovenschaal, bestrooi met kruimels en bak 20-30 minuten in de voorverwarmde oven, tot de kruimels gaar zijn en de appels zacht. Serveer warm met vanille ijs als ultiem dessert. Of eet het koud, omdat je het niet op kreeg als toetje en je nu nog met een halve schaal zit te kijken, zoals ik. Is ook lekker! Smakelijk!!

Een Reactie op “Appel Crumble – mijn favoriete manier om appels op te maken

  1. Pingback: Crumble van appel en bosbessen - Kookmeisje·

Geef een reactie

