Gevulde courgette

Het is al een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost. Vorige week begon ik aan een nieuwe opleiding en stage, waardoor ik het dus best wel druk had en niet zo veel tijd of inspiratie om iets lekkers te koken. Maar vanmorgen zat ik op Pinterest rond te klikken en vond ik dit geniale idee. Met de lunch heb ik daar mijn eigen draai aan gegeven en hebben wij dit gegeten:

Gevulde courgette

Ingrediënten voor 2 stuks:

– Courgette (ongeveer 10-15 cm)
– 1 halve ui
– 2 gepelde tomaten
– een handje geraspte kaas
– 1 teen knoflook
– een scheutje gembersiroop
– italiaanse kruiden
– tijm
– peper en zout
– tabasco
– olijfolie

Snijd het stuk courgette in de lengte doormidden. Hol de helften uit met een theelepeltje en snijd hetgeen je eruit haalt in kleine stukjes. Bestrooi de halve, uitgeholde courgette-stukken met Italiaanse kruiden, zeezout, peper en alvast wat geraspte kaas. Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snipper dan de ui en de knoflookteen. Fruit de ui en knoflook in wat olijfolie zachtjes aan. Voeg de stukjes courgette (uit het uitholsel) toe. Voeg ook alvast wat kruiden, tabasco, peper, zout en gember siroop toe. Snijd de gepelde tomaten fijn, doe deze dan met wat sap (uit het blik) bij het ui-courgette-mengsel. Laat dit goed doorpruttelen totdat het een dikke saus is. Vul de courgette-stukken dan met de saus. Bestrooi rijkelijk met kaas en Italiaanse kruiden en bak 10 minuten op 180 graden (hete lucht, in een elektrische oven kan dit iets langer zijn of zet deze op 200 graden). Serveer direct. Smakelijk!

Wij aten dit als lunch, wat erg lekker was. Ik kan me voorstellen dat het op een bedje van sla ook een mooi voorgerechtje maakt, of, wanneer je de stukken courgette kleiner maakt, dat het leuk serveert als party-hapje. Wees creatief!

 

Geef een reactie

