Studenten-bouillon met veel geduld

Meestal eet ik als student zijnde natuurlijk snel en gemakkelijk. Nu ik echter mijn thesis aan het afronden ben en ik dus veel thuis zit, heb ik tijd voor culinaire experimenten. Zo heb ik laatst ouderwetse bouillon gemaakt, zoals mijn oma dat ook deed. Natuurlijk had ik haar recept niet en heb ik dus vast iets anders gedaan, maar hee, het was echte, ouderwetse, huisgemaakte bouillon. En het is eigenlijk heel simpel! Het enige wat je echt nodig hebt is heel veel geduld, terwijl je keuken steeds lekkerder gaat ruiken.

Bouillon

Alle ingrediënten in de pan

Ingrediënten:

– 1 stuk schenkel (200 gram)
– 10 cm wortel
– 10 cm prei
– 2 laurierblaadjes
– 2 takjes lavas met blaadjes
– 1 ui
– 1 teentje knoflook
– peper en zout
– vulling voor de soep nadat de bouillon klaar is (soepgroenten en/of vermicelli)

Neem een grote pan, waarin je alle ingrediënten doet, behalve peper en zout en de extra vulling. Zet alles onder water en breng aan de kook. Schep dan het schuim eraf en draai het vuur laag. Het gaat blijkbaar niet altijd schuimen, bij mij gebeurde dat namelijk niet. Ik weet alleen niet zo goed hoe dat kan. In ieder geval maakte het niets uit voor de smaak! Maar goed, nadat je het schuim eraf hebt geschept laat je het geheel zachtjes doorkoken gedurende 4 á 5 uur. Ondertussen gaat je huis heerlijk ruiken.

Na die lange tijd pruttelen giet je het geheel door een zeef. De groenten en kruiden kun je weggooien, al hun smaak is in de bouillon getrokken. Als je hele heldere bouillon wilt kun je het nog een keer filteren door een stuk doek (bijv. een theedoek), maar dat heb ik niet gedaan. Het vlees snijd je van de schenkel af voor in de soep. Ik had erg veel bouillon gekregen (nou ja, voor 4 personen was het denk ik gewoon genoeg, maar wij zijn maar met z’n tweetjes hier) en dus heb ik de helft met het bot in de pan gedaan en ingekookt totdat het heel geconcentreerd was (duurde nog ongeveer 2 uur). Dit heb ik daarna in kleine porties ingevroren: zie daar, zelfgemaakte instant-bouillon! Handig als vervanging van bouillonblokjes. Hoop ik.

Maar we kunnen er ook meteen soep van maken. Neem hiervoor de bouillon en het vlees wat je in kleine stukjes hebt gesneden. Doe dit terug in een pan en voeg zout en peper toe. Je hebt best wel wat zout nodig. Breng opnieuw aan de kook en voeg je vulling toe. Ik gebruikte kleine stukjes wortel (niet degene die had meegetrokken) en fijngesneden lente-ui. Je kunt ook vermicelli of andere soepgroenten toevoegen.

Bouillon with beef, carrot and scallions

Serveer met brood en kruidenboter of pesto. Smakelijk eten!

 

Geef een reactie

