Twee keer ijs – zonder melk!

Twee keer ijs - zonder melk!

Ik heb een geweldig fenomeen op internet gevonden: het Foodblog Event. Iedere maand bedenken mensen met een foodblog een recept volgens een bepaald thema. Ik volg het al enkele maanden sporadisch en heb thema’s voorbij zien komen als “fermenteren”, “wat deel je aan tafel”, “saus” en “zonder suiker”. Deze maand wordt het event gehost door de winnares van mei: Kelly Bennis. Het thema is “Special* ice cream!” wat inhoudt dat er geen koemelk en geen suiker in mag zitten. Ik dacht: “Eindelijk, een thema waar ik iets mee kan!”, en besloot mee te doen.

Dus, aan de slag. Ik liet me inspireren door een drankje wat ik op een festival dronk: warme havermelk met kaneel en agavesiroop. Dat was zo lekker, dat ik het al enkele malen zelf thuis heb gemaakt, gewoon ’s avonds op de bank. Maar nu, in ijsvorm. Met een extra uitdaging, want zonder koemelk en suiker.

In de supermarkt rende ik naar het schap met melkvervangers, om daar hazelnootmelk te scoren (ze hadden geen havermelk). Verder had ik bedacht dat amandelen er wel bij zouden passen, plus natuurlijk de agavesiroop en kaneel.

Echter, bij thuiskomst kwam ik voor een probleem te staan. Het tweede ingrediënt op het pak hazelnootmelk was namelijk “suiker”. Jammer, maar helaas kon dat dus niet in mijn ijsje. Nu laat ik me door zoiets niet uit het veld slaan en dus heb ik twee ijsjes gemaakt. Eentje met de hazelnootmelk (en dus met suiker) en eentje zonder. Die laatste is dus de officiële inzending voor het foodblogevent, de eerste is zo lekker dat ik hem jullie niet wilde onthouden.

Hazelnoot-amandel-kaneel-ijs (met suiker dus)

Ingrediënten:
– 1 kopje hazelnootmelk (alpro)
– 1 kaneelstokje
– 2 eieren (Liever geen rauwe eieren? Ga dan voor recept nr. 2!)
– flinke scheut agavesiroop
– rijst-room (rice-dream)
– een handje gebroken amandelen
– kaneel, munt en amandelen voor de garnering

Doe de hazelnootmelk in een pannetje met het kaneelstokje. Verwarm rustig tot het kookpunt en laat tien minuutjes trekken. Klop ondertussen de eieren luchtig met wat agavesiroop. Blijf de tien minuten dat de melk trekt rustig kloppen. Voeg dan met kleine scheutjes de warme melk toe, blijf kloppen. Roer er een scheutje rijstroom doorheen. Proef en voeg eventueel kaneel toe naar smaak. Zet in de vriezer. Roer dit mengsel ieder half uur tot ieder uur goed door. Na een uurtje of 4 á 5 is het genoeg bevroren en kun je het serveren.

Amandel-kaneel-ijs (zonder suiker en vegan, voor het foodblogevent):

Ingrediënten:
– een flinke hand amandelen
– scheutje water
– scheutje olie
– 1 pakje rijstroom (hier zat gelukkig geen suiker in, in tegenstelling tot in de hazelnootmelk)
– agavesiroop
– kaneel
– snufje zout
– kaneel, munt en amandelen voor de garnering

Doe de amandelen met een klein beetje water en een klein beetje olie in de keukenmachine. Pureer tot een massa – helemaal fijn wordt het niet. Voeg rijstroom en agavesiroop toe en pureer opnieuw – nu wordt het al iets fijner. Bestrooi rijkelijk met kaneel en voeg een heel klein snufje zout toe. Pureer nogmaals, het wordt nu nog iets fijner. Zet in de vriezer en pureer ieder half uur tot ieder uur totdat het de goede consistentie heeft. Dit duurt ongeveer 4 á 5 uur, afhankelijk van je vriezer.

Op de foto zien we links het hazelnoten-amandelijs, wat enigszins dunner is dan het ijs rechts, wat het amandel-kaneelijs is. Geserveerd met wat extra agavesiroop, een muntblaadje en extra amandelen, bestrooid met kaneel is het een prachtig dessert. Geniet ervan!

2 Reacties op “Twee keer ijs – zonder melk!

  1. Laat je me weten hoe het gegaan is? Ik heb een mini-keukenmachientje (schrijf je dat zo?) gebruikt, het zal dus met een staafmixer ook wel gaan. Misschien moet je vantevoren even de amandelen wat kleiner maken.

Geef een reactie

