Vreemde ingrediënten deel 2: Venkel peer quiche

Vreemde ingrediënten deel 2: Venkel peer quiche

Ook deze week lag er weer een vreemd ingrediënt in mijn boodschappenmandje: een venkelknol. Nu blijkt dit helemaal niet zo’n vreemd ingrediënt te zijn, maar omdat ik het nog nooit gegeten had noem ik het toch zo. Na een korte internet-zoektocht besloot ik me te laten inspireren door een salade met peer en venkel en een quiche met venkel en doperwten. En dat resulteerde in deze zeer smakelijke quiche.

Ingrediënten:
1 venkelknol
1 peer
3 eieren
1 – 2 eetlepels roomkaas
6 plakjes bladerdeeg
2 crackers
een handje doperwten
peper en zout

Snijd het kontje en het groen van de venkelknol af. Snijd hem in vieren, verwijder het midden en snijd het in plakken van maximaal een centimeter dik. Was goed en kook in een dun laagje water 5 minuten voor.
Klop ondertussen de eieren los met de roomkaas en wat peper en zout. Schil de peer en snijd ook deze in plakken, wat dunner dan de venkelplakken. Verkruimel de crackers (beschuiten werken ook). Bekleed een springvorm met bakpapier en vet de zijkant in. Verdeel hier het bladerdeeg overheen, strooi vervolgens de kruimels erin.
Haal de venkel van het vuur, roer de peer er doorheen en giet af. Schud de doperwtjes er bij en doe het geheel in de springvorm. Giet het ei/roomkaas mengsel eroverheen, vouw de randen van het deeg over de taart en bak het geheel op 200 graden totdat hij gaar is. Duurt ongeveer een half uurtje. Bestrooi voor het serveren met zeezout. Serveer met salade, of in puntjes als voorgerecht.

Ik vond het erg goed gelukt. Ook mijn vriend was erg tevreden, die heeft wel drie punten op! Maar hij is dan ook venkel-fan. De volgende keer ga ik wel voor een kaas met wat meer smaak, geitenkaas bijvoorbeeld. Je zou ook blauwschimmelkaas kunnen proberen, of brie.

PS. Vind je quiche erg lekker, maar wil je het eens anders serveren? Maak dan deze mini-quiches met peer en venkel, of mini-quiches met paprika en ricotta. Ideaal voor feestjes!

Een Reactie op “Vreemde ingrediënten deel 2: Venkel peer quiche

  1. Pingback: Raapstelen: stamppot en salade | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

