Vreemde ingrediënten deel 1: Surinaamse Batatenschotel

Vreemde ingrediënten: deel 1

Juist. Vreemde ingrediënten.
Soms heb ik namelijk de neiging om iets te kopen wat ik niet ken, vooral als ik in een toko of AHXL ben, waar ze nogal wat vreemde producten verkopen. Vandaag was de score zoete aardappel (ookwel bataat of yam genoemd) en rettich. Van vorige week heb ik nog een pastinaak liggen.

Het doel van deze ‘vreemde’ ingrediënten kopen is dat ik mezelf uitdaag. Ik daag mezelf uit om hiermee iets lekkers te koken, wat ik aan gasten zou durven voorzetten. Alleen deze projecten zet ik dus ook op de site, anders zou het hier een allegaartje van minder goed gelukte recepten worden.

Vandaag heb ik de zoete aardappel gebruikt. Na wat gegoogle besloot ik er een Surinaams getinte wokschotel van te maken, losjes geïnspireerd door Roti. Roti heeft natuurlijk niets met zoete aardappel te maken, maar het is wel Surinaams en enorm lekker, dus vandaar de link.

De saus bij deze batatenschotel is licht zoet, licht romig en licht pittig (al hangt dat natuurlijk af van de hoeveelheid tabasco die je gebruikt). Het is bovendien een gerecht wat ik in 15 minuten op tafel heb gezet, dus ideaal voor een snelle maaltijd!

Goed, de batatenschotel. Wat gaat erin?

– 1 grote zoete aardappel (die ik had was ongeveer half zo groot als een flinke knolselderij)
– 1 ui
– 200 gram sperziebonen (vers of diepvries)
– 1 blikje tomatenpuree
– water
– 100 ml kokosmelk
– karwij/komijn
– ketoembar
– kerriepoeder
– kardemom
– paprikapoeder
– 2 tenen knoflook
– bouillonblokje (half)
– gembersiroop
– chilipoeder/tabasco
– peper en zout
– olie
– wraps of brood

Wat doe je om het tot een lekker geheel te maken?
Schil de zoete aardappel en snijd hem in dobbelsteentjes. Snipper de ui en pers de knoflook. Fruit de ui in een wok met wat olie, de knoflook, een half bouillonblokje, wat komijn, kardemom, paprikapoeder en ketoembar. Voeg de bataat-blokjes en een scheut water toe. Doe een deksel op de pan en laat 5 minuten sudderen totdat de zoete aardappel beetgaar is. Voeg dan de sperzieboontjes (Gebruik je verse? Dan even voorkoken!), tomatenpuree, kokosmelk, kerriepoeder en tabasco/chilipoeder toe. Roer goed, proef en voeg gembersiroop, peper en zout toe naar smaak.
Laat het geheel goed doorpruttelen totdat de boontjes gaar zijn. Serveer met wraps of brood, zoals turks brood. Smakelijk!

De smaak van bataat is, zoals de Nederlandse naam al aangeeft, licht zoet. Ik vond het lijken op een kruising tussen een aardappel, een wortel en een pompoen. Het is heel zacht en vult goed. Bovendien vertelt het internet mij dat het ook nog eens enorm gezond is! Dus jongens, allemaal zoete aardappelen gaan eten! 🙂

O ja. De titel suggereert dat er meer recepten komen met ‘vreemde’ ingrediënten. Dat ben ik ook zeker van plan, maar niet vandaag. Komende week volgt er dus sowieso een recept met pastinaak (ik denk vega-lasagne, laatst voor mijn papa gemaakt en hij was fan) en een recept met rettich. Plus… Ik heb nog een bataat, dus ik kan nog vrolijk verder experimenteren. Heb je nog tips voor ‘vreemde’ ingrediënten die ik echt moet proberen? Laat het me even weten!

4 Reacties op “Vreemde ingrediënten deel 1: Surinaamse Batatenschotel

  1. Ziet er goed uit! Ga ik een keer proberen! Leuk je vegetarische recepten – heb vaak weinig inspiratie, maar zo kom je nog eens op ideeën. Als ‘vreemde groententip’: Weet niet of je ‘groene asperges’ bestempelt als ‘vreemde groenten’, maar mensen gebruiken ze niet vaak en ze zijn heel erg lekker vind ik!

  2. Het liefst uit de tuin! In de supermarkt heb ik ze zien liggen tot voor kort, maar de laatste tijd niet meer … (in Essen in ieder geval)

  3. Pingback: Raapstelen: stamppot en salade | De studentenkeuken van Marjolein·

Geef een reactie

